Nov 1st, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till BergetAv Jean-Noël Pancrazi
La Montagne, 2012
Översatt av Pia Samuelsson
Elisabeth Grate Bokförlag, 2016
ISBN 978-91-86497-48-4, 89 sidor

En stor liten roman!

Den handlar om något författaren upplevde under det algeriska självständighetskriget som pågick mellan 1954 och 1962, en blodig konflikt med övergrepp från båda sidor (där historien visat att fransmännen troligen var grymmast) som resulterade i att Algeriet och Frankrike skildes åt.

En sommardag 1962 leker tioårigen Jean-Noël och hans kamrater vid kvarnen där hans far arbetar och företagets chaufför erbjuder barnen att skjutsa dem upp till berget för att hitta guldbaggar. Berget är förbjudet område så Jean-Noël stannar kvar medan kamraterna åker – och kommer inte tillbaka. Militär skickas iväg för att söka efter dem. De hittas döda med halsarna avskurna, något som drabbade Jean-Noël Pancrazi hårt och orsakade saknad och skuldkänslor som gjorde att det tog drygt 50 år innan han kunde skriva om den traumatiska händelsen.

Den nordafrikanska konflikten var mycket komplicerad, inte enbart ett gerillakrig mot franska styrkor utan också ett krig mellan de algerier som var trogna den franska staten och  FLN – Front de libération nationale (Nationella befrielsefronten) – en gerillarörelse bildad 1954 som kämpade för landets självständighet. Responsen på mordet på de franska barnen ledde till razzior och avrättningar av misstänkta utan föregående rättsprövning vilket spädde på avskyn mellan fransmän och algerier. Detta hat har skildrats ingående i Gillo Pontecorvos berömda film Slaget om Alger från 1966. I Frankrike var den förbjuden fram till 1971, då den visades på bio under en kortare tid, innan den åter drogs tillbaka på grund av påtryckningar och hot.

Många fransmän flyttade tillbaka till Frankrike där de dock inte mottogs som fullgoda medborgare något som fick både författaren och hans far att bli främlingar i sitt eget land.

Bara några månader efter massakern förklarades Algeriet självständigt något som fick fransmännen, de så kallade  pieds-noirs (svartfötter), i den nya staten att protestera och arméofficerare att iscensätta attentat mot ”förrädaren” Charles de Gaulle som lät skilsmässan ske.

För inte så länge sedan firades semikolonets dag, ett tecken som Jean-Noël Pancrazi utnyttjar till fullo i sin vemodiga och poetiska barndomsskildring. Han konstaterar nyktert att alla fransmän inte var kolonisatörer som utnyttjade den infödda befolkningen utan själva var fattiga arbetare. Men algerierna hade svårt att se dem som sådana. Efter flytten som tonåring längtar författaren hela tiden tillbaka till de trakter där han tillbringade sin barndom, men det är en längtan som aldrig blir uppfylld.

Jean-Noël Pancrazi föddes 1949 och blev författare i Frankrike och nu bosatt i Paris. har gett ut sexton böcker, flera av dem prisbelönade. Berget kom ut i Frankrike 2012 och är den roman med vilken han introduceras på svenska.

Jean-Noël Pancrazi

Jean-Noël Pancrazi. Foto Catherine Helie(Gallimard Leemage)