Oct 9th, 2019 | By | Category: 2019-10 okt, Recension

Omslag till BergeAv Jan Kjærstad
Berge, 2017
Översättning Jens Hjälte
Atlantis, 2019
ISBN 978-91-7353-936-4, inbunden, 400 sidor

Den norske författaren Jan Kjærstad har en särskild förmåga att kombinera avancerad romankonst med seriösa spänningsinslag. I sin senaste bok utgår han från ett blodigt mord på en ledande socialdemokratisk politiker och dennes familj i en idylliskt belägen stuga norr om Oslo. Tre personer får ge perspektiv på händelserna och deras betydelse för det norska samhället: den frustrerade och karriärsugna journalisten Ine Wang, den till övermått distingerade domaren Peter Malm och den huvudmisstänkte Nicolai Berge, en misslyckad ungdomspolitiker och föga framgångsrik novellist som varit ihop med den mördade politikerns dotter, också hon ett av offren i stugan.

Wang och Malm är lätt överdrivna typgestalter, men Kjærstad blåser tillräckligt mycket liv i dem för att hålla läsaren intresserad fram till den avslutande tredjedelen, där Berge för ordet. Det är där romanen på allvar blir rafflande. Trots att hela Norge, och en del av den övriga världen, följer rättegången mot Berge minut för minut så väljer den åtalade konsekvent att tiga sig igenom hela processen. Åtminstone fram till att domaren ger honom en möjlighet att till sist ge rätten och allmänheten sin sanning.

Kjærstad förlägger morden till sommaren 2008 och rättegången till det följande året. Han anspelar uppenbart på Magnus Behring Breiviks terrordåd i juli 2011, och den enorma uppmärksamhet de väckte, men också på mordet på Olof Palme, som ingen tagit på sig och som inte kunnat följas av bekännelser, rättmätiga straff, någon form av förståelse och med tiden kanske en sorts försoning.

Ytterst är det vårt behov av berättelser om de brott som har störst kapacitet att skaka samhällen och människor som Kjærstad närmar sig. Måste de berättelserna vara bokstavligt sanna eller är det viktigare att de skapar mening och sammanhang för det stora flertalet människor? Går det att uppnå rättvisa, inom och utom domstolens väggar – och till vilket pris?

Kjærstad ger inga svar. I stället använder han sin egen, ovanligt rika berättarförmåga för en på flera sätt spännande gestaltning av berättandets och sanningssökandets minerade terräng. Mycket underhållande och med många oroväckande underströmmar.

PÄR ALEXANDERSSON

Jan Kjærstad

Jan Kjærstad. Foto Nimsy Møller