BERÄTTELSER I SVART

Jan 15th, 2008 | By | Category: 2001-3, Recension

Klassiska och nya skräckhistorier samlade av Rickard Berghorn
Aleph Bokförlag, 2000

Berättelser i svart innehåller nio noveller. De klassiska är fyra: Berättelse från Klippiga Bergen av Edgar Allan Poe (Övers. Rickard Berghorn), Doktor Cinderellas slingerväxter av Gustav Meyrink (Övers. anonym), Det gula tecknet av Robert W. Chambers (Övers. Henrik Johnsson) och En tropisk skräck av William Hope Hodgson (Övers. Hanna Svensson). De interfolieras med de nya, som är skrivna av Johan Theorin, Rickard Berghorn, Sven Christer Swaim, Per Jorner och Daniel Bernhoff.
Varje novell har en kort introduktion där författare och verk presenteras. Att blanda gammalt och nytt är alltid vanskligt, men som helhet tycker jag att den har samlingen ger ett balanserat snarare än spretigt intryck. De gamla novellerna är… ja, gamla, vilket skiljer dem från de nya på olika sätt, men de nya skiljer sig också kraftigt från varandra.
Med andra ord är variationen stor, i positiv mening. Poe-novellen är knappast hans bästa men ses ytterst sällan till, Meyrink-novellen är ett ganska tidigt exempel på äckeleffekter i rysargenren, Chambers berättelse ar en av hans mest centrala (den hör hemma i den berömda samlingen The King in Yellow från 1895), och Hodgsons sjömanshistoria innehåller en särdeles stort och slemmigt havsmonster.
Theorins novell Södergatans östra trottoar (min favorit i samlingen!) illustrerar det faktum att hur man beskriver en sak är mycket viktigare än vad man beskriver. Redaktör Berghorns eget stycke Under betongen är en trevlig kackerlackornas hämnd-variant. Swahns Baron Lemurion är en högst traditionell men stämningsfull vampyrberättelse, skriven på 1980-talet men har här första gången tryckt i bokform. Jorners korta Vår fiende huset är inte precis otäck men charmig mörk fantasy, där rassel och prassel och knak i väggar och fönster och tak får sin förklaring. Bernhoffs likaledes korta Gästbok är just vad titeln anger, utdrag ur en tänkt gästbok på en tänkt plats, men inte vilken plats som helst – en stycke som ger massor av gåtor att gissa.
Med sina 110 sidor har boken en behändigt format som tillsammans med innehållet gör följande ordination lämplig: Intag en eller två berättelser vid läggdags. Och så hoppas vi få höra mer från de yngre författarna.

ANNIKA JOHANSSON