BERÄTTELSER FRÅN KÖPINGEN

May 4th, 2014 | By | Category: 2014-05 maj, Recension

Omslag till Berättelser från köpingenAv Michael Segerström
Kira Förlag 2014
ISBN 978-91-980921-4-1, 202 sid

Detta är en mycket sympatisk skildring av en skånsk by i mitten av 1900-talet, köpingen Skurup där författaren och skådespelaren Michael Segerström växte upp som son till skolläraren. Det har blivit en biografisk berättelse om en ung mans uppväxt på en plats där den sociala kontrollen vet betydande. Lärarens påg blev särskilt påpassad. Skvaller var nyheter, nöjeslivet var minimalt och bymentaliteten gjorde att man såg med misstänksamhet på alla som inte fötts in i Skurup sedan generationer.

Michael SegerströmDet är detta skvaller och den egna fantasin hos författaren som format boken. Om skrönorna håller sig så nära sanningen är tvivelaktigt – Segerström harangerar sanningsvittnet Fritiof Nilsson Piraten och använder sig nog av lögnen för att komma sanningen närmast. Precis som Piraten befolkar han sin by med aparta personer, ger dem avvikande men mycket mänskliga drag. Han är själv med i många av novellerna och man känner igen en hel del från andra uppväxtskildringar – första cigarretten, första supen, första kn … hm.

Närheten till krigsslutet känner man av i skildringen av en nazianstruken lärare, lika kärv och elak som Stig Järrels Caligula i Hets. Och historien om den lätt utvecklingsstörde skithustömmaren är en tidsmarkör av rang, liksom den märkliga berättelsen om hemmafrun Elisabeth Lindell som blev sångerskan Liza Linn och avslutade sin karriär som konstnär.

Visst är det mycket som för tankarna till Piraten men kanske ännu mer till Hans Alfredsons berättelser om den pensionerade kriminalkommissarien Albin Winkelryd. Inte novellintrigerna som sådana men sättet att rätt lågmält presentera dem. Det är inte omöjligt att det kommer fler berättelser från Köpingen. En sådan uppföljare ser jag fram emot.

Michael Segerström föddes 1944 i Lund men växte upp i den köping han skriver om. Skådespelardriften fick honom att tillsammans med brodern Thomas starta Tidningsteatern, en radikal scen där bland annat Hoola Bandoola Band uppträdde och småningom hamnade i radio och tv. Dessutom har han drivit och skrivit för Boulevardteatern i Stockholm och arbetat för Stockholms, Göteborgs och Helsingborgs stadsteatrar. År 2008 fick han en guldbagge som sin manliga huvudroll i filmen Darling. Han spelade dessutom Klabbarparn i Åsa-Nisse – wälkom to Knohult från 2011.