BENGT BÖCKMAN – SYNVILLOR OCH TIDSBILDER

May 5th, 2010 | By | Category: 2010-2, Recension

Omslag till Bengt Böckmans synvillor och tidsbilderAv Jan Torsten Ahlstrand
Atlantis 2010

Första gången jag mötte Bengt Böckman var någon gång på 70-talet, då han bodde i min hemby Bjärred intill Öresund. Jag hade sett hans bilder på utställningar och blivit mycket tagen av detta konstnärskap. När jag redigerade ett läromedel i svenska på Hermods fick jag ganska fria händer att välja bilder. Nu ville jag ha med en av Böckmans tavlor.

På ett staffli stod den geniala Mi 15 Lifebelt Under Your Seat där en soldat bevakar en väldig apelsin som till hälften består av ett fönster mot en kolonial byggnad. Orden “Lifebelt Under Your Seat” är stämplade på apelsinens oranga skal.

Jag tyckte att det var en genial bild av kolonialismen. Apelsinen är en väldig jordglob där u-ländernas tillgångar – t ex exotisk frukt – berikar I-länderna med förnäma byggen. En beväpnad soldat vaktar, så att inga u-landsmänniskor får del av rikedomarna.

Man kan komma att tänka på en flygresa i första klass till exotiska länder. Skulle något hota de “fina”, vita och rika människorna uppe i lyxplanet finns det livbälten under sätet: “Lifebelt Under Your Seat”.

Det är en hänsynslöst sanningsenlig målning av den “civilisation” du och jag lever i men som inte kan njutas av de fattiga, utsugna människor i vars länder oljan, diamanterna, bananerna och apelsinerna finns.

Direkt stod det klart för mig att konstnären i min lilla by var alldeles ovanligt begåvad och som konstkritiker följde jag hans utveckling, även sedan han flyttat vidare till Torna Hällestad. Avundsjukan i vissa konstnärskretsar är stor, ett målargeni motarbetas ihärdigt av palettens dvärgar. När det gäller Bengt Böckman tror jag all dvärgagny har gjort honom bättre och bättre.

Bilden av soldaten som vaktar apelsinen återfinner jag, då nu den allra första monografin över Böckman kommit: Omslaget visar To Paris and Back (Självporträtt) från 1973. Där står en glad Böckman med penseln i hand lutad mot en parisisk husfasad, där vi bl a ser Coca Colas varumärke.

Böckmans landskap har ofta koloniala byggnader och glashus. Man kan komma att tänka på Kristallpalatset i det London som var huvudstad i ett grymt kolonialvälde. Dock påpekas i boken att byn Bjärred, som när Böckman bodde där, inte endast hade en mycket originell f d järnvägsstation med snickarglädje, utan också bland villorna ägde många orangerier och växthus, kan ha inspirerat.

Stor konst och dikt når, som C G Jung lär, in i det kollektiva omedvetna med dess arketyper. Där hittar man en massa samband, som upphovsmannen kanske aldrig varit medveten om. När Böckman skapar en kolonial värld utifrån Bjärreds växthus så kommer jag att tänka på den grymme belgiske kungen Leopold II (*1835), som gjorde sig en förmögenhet på att hänsynslöst suga ut de infödda i Kongo, enlig vad jag hört, låg på sin dödsbädd i sitt växthus och dog där 1909.

Det är mycket möjligt att Bengt Böckman inte känner till detta – ändå kan man säga att det är just precis Leopolds död hans konst handlar om!

När det dyker upp en Alice i en bild är det lätt associera till den Alice som i Underlandet upplever vad jag kan tycka är en kolonial makthavares mardröm. Över huvud taget är Böckmans universum en blandning av nu och då som kan tyckas illustrera några berömda rader av nobelpristagaren T S Eliot:

“Närvarande tid och förfluten tid
är kanske båda närvarande i kommande tid
och kommande tid inrymd i förfluten tid.
Om all tid är evigt närvarande
är all tid oåterlöslig.”
(Övers: Artur Lundkvist)

Vi som lever nu drar nytta av den kolonialism som skapat Västerlandet. Vår verklighet är flätad av folkmord i Kongo, indiankrig i Amerika, judeförföljelse under nazismen. Det är en del av den väldiga skuldbörda vi har att axla.

Jan Torsten Ahlstrand är en sällsynt välmeriterad konsthistorier som bland mycket annat har varit chef för ett av Sveriges främsta och mest intressanta museer Skissernas museum/ Arkiv för dekorativ konst i Lund. Han har skrivit en rad utmärkta böcker om konst och enskilda konstnärer, bl a om kubisten Gösta Adrian Nilsson, GAN.

Av Ahlstrands fina böcker tycker jag att denna senaste om Böckman står i särklass. Den är rikt illustrerad bl a i färg och skriven med mycket lärdom, men så att de flesta begriper den.

Det är en bok som alla som är konstintresserade bör läsa. Den har mycket att lära inte bara om Böckmans värld, utan över huvud taget om den tillvaro vi alla befinner oss i.

JEAN BOLINDER

Jan Torsten Ahlstrand. Foto J Bökmark

Jan Torsten Ahlstrand. Foto J Bökmark

Taggar: , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22