May 1st, 2012 | By | Category: 2012-05 maj, Recension

Omslag till Belägringen av LeningradAv Anna Reid
Leningrad. Tragedy of a City Under Siege 1941–44, 2011
Översatt av Ulf Gyllenhak
Norstedts 2012
ISBN 978-91-1-302448-6, 444 sid

Under 1970-talet blev jag medlem i Bokklubben Bra Böcker, något som fyllde mina bokhyllor med romaner och faktaböcker av allehanda slag. Därmed kom jag att läsa en trilogi kallad De långa åren av den svensk-ingermanländske författaren Eino Hanski (1928–2000) vars modersmål var ryska. Böckerna handlade om de 872 dagar Leningrad belägrades av tyskarna under andra världskriget – en skakande skildring inifrån en svältande stad. Han lyckades fly och hamnade i Sverige, men alltför många av hand landsmän i staden som grundades av Peter den Store dukade under av de umbäranden de utsattes för. Skildringen gjorde mig än mer intresserad av andra världskriget och fick mig att läsa boken De 900 dagarna av den amerikanske journalisten Harrison Evans Salisbury (1908–1993).  Nu har det kommit ytterligare en mycket informativ bok om fasorna i Leningrad, skriven av Anna Reid (född 1965).

Anna ReidHon har till skillnad från Salisbury haft tillgång till mer arkivmaterial (De 900 dagarna skrevs före murens och Sovjetunionens fall), både dagböcker och relativt nysläppta officiella dokument och har därmed kunnat beskriva sanningen bakom den massiva mytbildning som frodats kring belägringen som kostade cirka 750.000 människoliv i en stad som saknade el och vatten. Det enda det fanns gott om var svält och lidande.

Fortfarande vill Ryssland inte veta av lidandet i Leningrad, mycket beroende på att en hel del av detta hängde samman med sovjetmyndighetens inkompetens. Putin och hans hejdukar har tydligen fortfarande Stalins porträtt på väggen.

Elva veckor efter Hitlers överraskningsanfall på Sovjetunionen (Operation Barbarossa) hade tyska soldater omringad  Leningrad och skulle stanna där i två och ett halvt år.

I likhet med Hanski skildrar Reid stadsbefolkningens elände: den eviga jakten på mat och vatten, på begravningsplatser för de döda eller hundar, katter och råttor att fylla magen med. Hanski upplevde det själv, men Reid med sin utbildning vet att beskriva saken nyktert och kallt men ändå med en underliggande empati.

Hon tar också upp de plundringar och mord som oundvikligen sker i en stad där svält råder och kriget tagit död på civila tankar om lag och ordning. Mer känsligt för staten Ryssland och dess historia är hennes reflektioner över om staden skulle ha skyddats bättre om inte den kommunistiska ledningen i Moskva varit så misstänksam mot Leningrads förmenta västorientering.