Oct 31st, 2017 | By | Category: 2017-10 okt, Recension

Omslag till BegynnelseAv Dan Brown
Origin, 2017
Översatt av Lena Karlin och Peter Samuelsson
Albert Bonniers Förlag, 2017
ISBN 978-91-0-017303-6, 526 sidor

Harvardprofessorn Robert Langdon är igång igen, denna gång i Spanien, och som vanligt tar han itu med de eviga frågorna om vår mänskliga existens. Brown har i sitt författande vissa likheter med vår svenske Jan Mårtenson som också gärna avbryter handlingen i böckerna om Homan för att undervisa läsarna i diverse kulturhistoria. Fast det går oftast lugnare till än när Browns Langdon är i farten tillsammans med en ny kvinnlig sidekick. De är i allmänhet i livsfara när de hamnar i någon tjusig historisk byggnad eller får syn på en vacker antik staty. Då kommer författarens alter ego turistskribenten fram och håller en – i allmänhet mycket intressant och faktaspäckad – föreläsning i ämnet.

Här hamnar experten på religiös symbolik i Guggenheimmuseet i Bilbao där en gammal elev påstår sig ha funnit svaret på två frågor som länge förbryllat mänskligheten. Detta svar lär vara särdeles kontroversiellt men så är det någon som vill hindra hemligheten att offentliggöras. Langdon och museichefen Ambra Vidal hamnar i hetluften när den mystiske fienden ger sig på dem. Det blir som vanligt en jakt på liv och död medan Langdon och Vidal korsar Spanien i sina försök att knäcka ett kryptiskt lösenord. Det blir förvisso lagom spännande situationer när det såta paret stöter på religiös extremism och allehanda andra stötestenar. Då lämnar professorn sin akademiska hamn och blir något av en atlet. Han är van vid det också. I svåra situationer kan han förvandlas till sprinter i OS-klass, prickskytt eller (som i Änglar och demoner) helig astronaut. Man bör hänge sig helt och fullt till den brownska legendtillverkningen för att ta historierna på allvar och svälja författarens förklaringar.

Tidigare har Brown oftast gett sig på katolicismen men den här gången är det världsreligionerna judendom, kristendom och islam som ska avslöjas som det bedrägeri de är. Det kan givetvis inte tolereras av de närmast sörjande som i Browns värld inte vill tro på vetenskapliga framsteg. I verkligheten är det, som bekant, annorlunda.

Men det går undan, det är lättläst, kapitlen korta och hindrar läsaren från att tänka efter. Om man lyder detta råd är det en intressant bok. Men när boken är klar och undanlagd börjar man nog undra över vad den egentligen ville berätta oss.

Skit samma! Snart kommer säkert en ny Dan Brown och då kan man börja om igen för på något sätt har författaren bitit sig fast i vår tids fascination för fake news.

Amerikanen Dan Brown arbetade som engelsklärare innan han 1996 debuterade med Gåtornas palats. Sedan kom Änglar och demoner, första boken Robert Langdon. Tredje boken hette I cirkelns mitt. Sedan kom genombrottet med Da Vinci-koden 2003 och den första av författaren som översattes till svenska och sålde i drygt en miljon exemplar. Sedan dröjde det till 2009 innan nästa roman Den förlorade symbolen kom. 2013 kom InfernoBegynnelse är Dan Browns sjunde bok och den femte med Robert Langdon i huvudrollen. Da Vinci-koden, Änglar och demoner och Inferno har alla filmatiserats, i regi av Ron Howard och med Tom Hanks i huvudrollen som Robert Langdon.

GUGGE HEDLUND

Dan Brown

Dan Brown. Foto Dan Courter