Feb 14th, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till Begravd jätteAv Kazuo Ishiguro
The Buried Giant, 2015
Översatt av Rose-Marie Nielsen
Wahlström & Widstrand, 2016
ISBN 978-91-46-22665-9, 336 sidor

Kazuo Ishiguro (född 1954 i den japanska staden Nagasaki) kom med sin familj till England vid sex års ålder och blev brittisk medborgare tjugo år senare. Han har skrivit romaner, noveller samt film- och TV-manus och hans verk har översatts till mer än tjugo språk. I Sverige är Ishiguro förmodligen mest känd för filmen Återstoden av dagen från 1993 som bygger på hans historiska roman The Remains of the Day (1989, på svenska under samma titel utgiven 1990 på Viva i översättning av Annika Preis). I England belönades den boken med Bookerpriser. De flesta av hans böcker på svenska har utgivits av Wahlström & Widstrand.

Mycket i hans ofta historiska texter kretsar kring kärleken, den som inte kan övervinnas av annat än kärleken. Även här skriver han en historisk roman, men en mycket annorlunda sådan. Det är en fantasyberättelse men också äventyrsmättad, symbolbemängd historia som utspelas i den ö som senare ska bli England på femhundratalet. Romarna är borta sedan länge och i stället har landet drabbats av en märklig dimma som gör att människorna tappar minnet. Där rör sig folk som söker efter sina nära och kära eller är på flykt undan demoner och andra förskräckliga varelser. Mitt i denna folkvandring finner vi det äldre paret Axl och Beatrice som försöker hitta sin son som försvann för många år sedan. Men dimman ställer till det. I ena sekunden kan en förälder leta efter ett försvunnet barn för att nästa sekund ha glömt att de hade en avkomma. Kan människor existera utan att komma ihåg vad man upplevt tillsammans?

Ishiguro ställer den stora frågan: vad eller vem är man utan sitt eget och utan det kollektiva minnet. Den ställs på det vackra och litterära språk som är författarens signum och mycket tilltalande men som samtidigt kan kännas överlastat och främmande för den som är van att läsa de vanliga fantasyskribenterna. Det är en svår uppgift att beskriva själslivet hos människor som blivit av med minnet, i synnerhet som många anser att själen och det mänskliga finns just där. Visst har Ishiguros hybrid många kvaliteter, i synnerhet i beskrivningen av hur Axl och Beatrice emellanåt kommer ihåg någonting tillsammans och känner något som kan likna lycka över det. Men oftast vet de inte vilka de själva är.

Historien pågår i tiden efter kriget mellan saxar och britter. De kan nu leva tillsammans med varandra, men inte utan misstro. Naturligtvis upplever huvudpersonerna äventyr och det finns hänvisningar till gamla sägner, inte minst till riddarna vid Kung Arhurs hov. Här finns också onda munkar, strider med drakar och annat oknytt. Den minnesförlustorsakande dimman är egentligen andedräkten hos en särdeles tyrannisk drakhona vid namn Querig. Det finns hopp för mänskligheten om den varelsen tillintetgörs.

Men jag är inte alls säker på att allt går som det skall, eftersom Ishuguros roman känns så halvhjärtad.

ÅSA PETTERSSON

Kazuo Ishiguro