Feb 19th, 2017 | By | Category: 2017-02 feb, Recension

Omslag till Begrav dina dödaAv Louise Penny
Bury Your Dead, 2010
Översatt av Charlotte Hjukström
Modernista, 2017
ISBN 978-91-7701-103-3, 432 sidor

Louise Pennys feelgood-deckare om kommissarie Gamache i kanadensiska Three Pines är bedrägliga på ett förtjusande sätt. Trots att det begås gräsliga saker på denna plats är stället så inbjudande att man böckerna igenom funderar på vad en biljett dit skulle kunna kosta. Men efterhand har de otroligt mysiga ytan börjat få sprickor, man börjar se människorna på ett nytt sätt och under ledning av Penny och hennes klurigt tragiska intrigers ledning, där ofta slumpen har stor betydelse, börjar man inse faran av att åka till den (gudskelov) fiktiva orten. Det var nog tur att den där biljetten aldrig blev beställd.

Det stod för mig klarare än vanligt efter att jag läst hennes sjätte bok i serien – Begrav dina döda – där kriminalkommissarie Armand Gamache anlänt till Québec, lagom till vinterkarnevalen, för att fundera över ett fall där han misslyckats kapitalt (se fjolårets bok Ett ohyggligt avslöjande som i Dast fick halvdana lovord av Pär Alexandersson, något jag finner aningen orättvist). Där mördas en excentrisk historiker som ägnat större delen av livet åt att försöka finna kvarlevorna av Samuel de Champlain, mannen som grundade Québec. Till Gamache kommer samtidigt ett brev från Three Pines där det står att den morddömde bistroägaren Olivier är oskyldig. Eftersom kommissarien är tjänstledig och saknar befogenheter i Quebec kan han bara ägna sig åt fallen som observatör – ända tills den lokala polisen ber honom om hjälp.

I boken löper tre utredningar parallellt och under hela den komplext berättade historien finns en klang av sorgsenhet.

Naturligtvis får vi återknyta bekantskapen med några av de märkliga byborna i Three Pines och deras härliga matvanor. Men Penny introducerar oss också för nya människor som är mera rysliga än mysiga. Trots det lyckas hon få mig att läsa den emellanåt mycket spännande berättelsen med ett leende på läpparna.

Kanadensiskan Louise Penny börjar bli alltmer populär i Sverige men ännu inte lika uppskattad som i Nordamerika där hon sålt mer än tre miljoner böcker och vunnit priserna vunnit The Barry Award, The Agatha Award för Bästa kriminalroman fyra år i rad och Anthony-priset två gånger.

LENA JEPPSSON

Louise Penny

Louise Penny. Foto Sigrid Estrada