Aug 21st, 2020 | By | Category: 2020-08 aug, Recension

Omslag till BefrielsenAv Imogen Kealey
The Liberation, 2020
Översättning Eva Andreasson
Historiska media, 2020
ISBN 978-91-7789-100-0, inbunden, 358 sidor

Detta är den andra romanen på kort tid där en kvinnlig agent skolas av SOE i England för att hos den franska maquisen organisera motståndet mot tyskarna i de centrala och östra delarna av Frankrike. Dock handlar det inte om samma agent som hos Manda Scott i hennes roman Förrädare. Nancy Wake, Imogen Kealeys huvudperson, har verkligen existerat.

Bakom pseudonymen Kealey står den brittiska författaren Imogen Robertson och den amerikanske manusförfattaren Darby Kealey. De är uppenbart förtjusta i att ha hittat denna vackra, äventyrliga och Frankrikeälskande kvinna, ursprungligen från Australien, jagad av Gestapo som ”Den vita musen”, som gjord för att bli både bok och film. Den senare planeras med Anne Hathaway som Nancy.

När handlingen börjar har tyskarna lidit nederlaget vid Stalingrad och Nancy är i färd med att smuggla motståndsmän och förrymda brittiska krigsfångar över spanska gränsen. Författarna är noga med detaljerna – ”de gick över de högsta topparna eftersom hundarna som tyskarna använde på de lägre sluttningarna inte kunde spåra dem i den tunna luften” – en av bokens förtjänster.

Nancys franske man grips av Gestapo och Nancy själv måste fly till England där hennes tjänster avvisas i de Fria franska styrkornas högkvarter. I stället fiskar dåvarande brittiska underrättelsetjänsten SOE upp henne. Hon tar sig igenom deras stenhårda utbildning och släpps sedan ner med fallskärm hos en av motståndsrörelsen avdelningar i Auvergne.

Man ska inte generalisera, men fransmän är kända för sin motvilja att ta emot hjälp av utomstående. Mest känt av alla exempel är förhållandet under hela kriget mellan de Gaulle och Churchill. Denna aversion tar författarna tacksamt upp i skildringen av hur agenten Nancy tas emot av den maquisavdelning hon är satt att stödja med vapen och pengar från London. Ledaren försöker helt enkelt döda denna ”lögnaktiga fitta”.

Nancy löser detta lilla drama på sitt eget burdusa sätt. Över huvud taget får man orättvist en bild av henne som en påhittig flickbokshjältinna. När det blir allvar slukas hon av sitt hat mot den gestapomajor som gripit hennes man och därmed riskerar hon motståndsmännens liv med fatal utgång.  Efter de allierades invasion 1944 gäller det för motståndsgrupperna att störa och omintetgöra tyskarnas försök att behålla greppet om Frankrike och Nancy mognar med uppgiften.

I en kommentar i slutet av boken får läsaren veta vad som lagts till och dragits ifrån när det gäller fakta. Nancy Wake var ”Den vita musen” som jagades av Gestapo och hennes hjältemod bland de franska motståndsmännen behöver man som läsare inte betvivla.

KERSTIN MATZ