BEFRIELSE

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

Medverkande Åke Arenhill, Carl Magnus von Seth, m.fl.
Danskt-Svenskt Författarsällskap 2006

Danskt-Svenskt Författarsällskap (Dansk-Svensk Forfatterselskab) har i samarbete med ABF kommit med en bok om 1940-talets ofredsår: Befrielse. Där medverkar tio danska och svenska författare, var och en på sitt språk. Søren Sørensen har skrivit förord och betonar det starka sambandet mellan Sverige och Danmark under den tyska ockupationen 1940-45.

Det hela hade kunnat bli en ganska trevlig bok, eftersom de medverkande författarna gör bra ifrån sig, men tyvärr är formgivning och layout amatörmässiga. Bland de medverkande är den kände författaren Carl Magnus von Seth. När kommer freden? heter hans bidrag. von Seth hade släktingar på andra sidan Sundet bl.a. en kusin, Jens Christian. Dennes gymnastiklärare hade smittats av Hitlers propaganda och han lockade över både kusinen och många av hans klasskamrater till Hitlerjugend! Kusinen fick order tåga in i Sovjet. Han blev med i slaget om Stalingrad och stupade där.

Åke Arenhill skriver impressionistiskt om tiden. En jude som tar jobb i hans fars ”mycket lilla” guldsmedsbutik tackar med en ring. Den sägs ha läkande kraft och ges till Åke Arenhill då han under nittio dagar ligger för döden. Han överlever, om av ringen eller ej är osagt. En ung man med trevligt leende slår samman klackarna, när han tar i hand. Men han säljer tysk propaganda och stjäl, sina ärliga blå ögon till trots.

Bland många bra texter i den här antologin når de två av Carl Magnus von Seth och Åke Arenhill långt in i själen. Tiden kring 1940 är en magisk tid då ont står mot gott lika tydligt, som i en berättelse av Astrid Lindgren.

JEAN BOLINDER