Sep 9th, 2011 | By | Category: 2011-9 sep, Recension

Omslag till BedragarenAv Damon Galgut
The Impostor 2008
Översatt av Rose-Marie Nielsen
Wahlström & Widstrand 2011

ISBN 9789146220008, inb

Författaren Damon Galgut, född i Pretoria i början av 60-talet, anses vara en sann efterföljare till André Brink och J M Coetzee. Han slog igenom 2003 med romanen The Good Doctor, hyllad av en enig kritikerkår. Romanen Bedragaren skildrar några av problemen man lever med i dagens Sydafrika, t ex svårigheten att efter apartheid infria givna löften i en materialistisk och hänsynslös verklighet.

Adam Napier har förlorat sitt jobb till en svart medborgare efter att först ha måst lära upp denne. Utan arbete kan han inte behålla sitt hus och han lämnar Johannesburg för att låna ett nedgånget ställe på landsbygden av sin välbeställde bror. Här har Adam tänkt skriva dikter igen och bli en känd poet. Men han får ingen inspiration och gör turer bort till närmaste samhälle. Där stöter han en dag ihop med en man, Canning, som säger sig ha varit skolkamrat med honom. Adam har inget minne av den här blonde, fyllige mannen med nästan färglös hy. Denne har ärvt en viltfarm av sin far och bjuder dit Adam som först motvilligt åker till farmen. I fortsättningen vill han gärna tillbringa veckosluten där eftersom han blir alltmer intresserad av Cannings unga och tillbakadragna somaliska hustru. Den girige Canning har stora planer för sin egendom och Adam blir till en del invigd i dessa.

Damon GalgutDet klara, enkla språket och de lagom långa kapitlen gör romanen lättläst. Intressant är hur Galgut ställer den delvis misslyckade Adam i det sönderbrända och sterila landskapet mot den välmående Canning i sitt grönskande och frodiga parkområde. Två vita män med helt olika livsvillkor. Men vad blev det av den så hett efterlängtade förändringen i Sydafrika? Hände det något av värde för alla som diskriminerades under apartheid? I boken sticker författaren inte under stol med att massorna, som hoppades så mycket på Mandela, fortfarande är bekymrade för sin framtid. Några får bättre anställning genom en typ av raskvotering, men många tvingas fortsätta att jobba åt folk av samma typ som Canning.

Efter att ha läst den här romanen tror jag mig ha fått se en glimt av hur samhället fungerar och hur naturen ser ut i Sydafrika idag.

MONICA LINDSTRÖM