Oct 21st, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till BarnenAv Ida Jessen
Børnene 2009
Översatt av Ninni Holmqvist
Kabusa böcker 2010

Ida Jessen, född 1964, är en aktad författare som vunnit litterära priser. Jag kan förstå det. Hon är välformulerad, stundtals lysande.

I Barnen möter läsaren flera personer under tiden 1992 till 2007 med tidshopp emellan. Jessens förmåga att nagla fast läsaren vid en person blir till nackdel när hon överger den för en annan. Man vill veta mer. Det är Solvej som träder fram först. Hon är förvirrad. Hon har brutit upp ur ett förhållande och lämnat sitt barn och inte funnit en fast grund att stå på. Hon bor i en skog, arbetslös och skyddslös för närmanden av en karl som hon inte gillar. Hennes beteende är intressant och det skymtar en sådan djup sorg att man vill fortsätta läsa. Tyvärr, säger jag då, byter författaren person. Sedan kommer en rad andra personer, alla boende i en påhittad lantlig by i Danmark.

Solvej dyker upp igen. Hon är gift med en barsk man. Hon går ut med hunden. Läsaren söker mellan raderna vad som egentligen hänt henne under hennes frånvaro i boken. I slutet av boken kommer dotterns angrepp på modern Solvej som en möjlig lösning på läsarens spirande frågor. Men så icke. Man blir förvånad över dotterns syn på modern. Lika förvånad som Solvej själv blir. En sådan berättarteknik gör mig osäker. Har jag läst alla sidor? Byns alla hemligheter, som Solveig ska få ta del av, enligt baksidestexten, bevarar hon också väl.

Episoden om Mannes kärleksaffär är en höjdare. Där råder inga tvivel. Läsaren virvlas med i en kärleksspiral och när fallet kommer, som läsaren skriker nej, nej till, känner läsaren smärtan in i revbenen.

HELENA SIGANDER

Ida  Jessen. Foto Miklos Szabo

Ida Jessen. Foto Miklos Szabo