BARBRO

Oct 2nd, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till BarbroAv Lotta Bromé
EA Förlag 2013
ISBN 978-91-8751-900-0, 148 sid

Lill-Babs Svensson är nog ”Sveriges mesta underhållare”. Hon har nyligen fyllt 75 år och 60 av dessa år har hon stått på estrader världen runt. Detta firas nu med en fotobok med texter av Lotta Bromé. Bilderna kommer från en mängd fotografer och en del av dem har – underligt nog när det gäller denna enormt fotograferade kvinna – aldrig tidigare publicerats. Det kan bero på att flera av dem är privatbilder.

Lotta BroméDet är nöjeshistoria av rang som dokumenterats i denna bok där bilderna från sex decennier i rampljuset letats fram av Barbro Svensson själv ur egna lådor och album förutom alla möjliga pressarkiv. Hon debuterade samtidigt som Elvis Presley och hade varit igång i tio år när The Beatles från Liverpool ville ha hennes autograf när de framträdde tillsammans i TV-programmet Drop In. Hon har samarbetat med många stjärnor: Monica Zetterlund (aktuell just nu med den omdiskuterade filmen om hennes liv), Ella Fitzgerald, Quincy Jones, Sammy Davis Jr för att nämna några. Benny Andersson, Björn Ulveaus, Anni-Frid Lyngstad och Agneta Fältskog körade bakom henne innan de slog igenom som ABBA. Och naturligtvis har hon umgåtts med de stora idrottarna, namn som Ingemar Stenmark och Björn Borg.

Det är en estetiskt tilltalande bok i stort format och den är inte enbart ett äreminne över ett artistliv som ännu icke är över. Här finns också små berättelser om betydelselösa, smått tramsiga händelser varvat med allvar.

Dast, som skriver mest om underhållningslitteratur, höjer gärna ett glas champagne och skålar för vackra underhållaren Barbro Lill-Babs Svensson från Järvsö i det vackra Hälsingland.

Lill-Babs vid hemmet i Järvsö (ur boken)