Apr 23rd, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Barbarerna

Av Terry Jones och Alan Ereira
Barbarians 2006
Översatt av Lars Ohlsson
Förord av Dick Harrison
Karneval 2009

Terry Jones regisserade filmen Life of Brian (Ett herrans liv) 1979 och redan då kunde man förstå att varken regissören eller manusförfattarna från Monty Pythongänget hade särskilt mycket till övers för romarna och deras sätt att förhålla sig till omvärlden. I boken Barbarerna menar Terry Jones och Alan Ereira att romarna kunde kriga och inte, som många historiker hävdat, var värst hemmastadda i humanism, sofistikerad politik, vetenskap, konst eller filosofi. Rom var hejare när det gällde att underkuva de folk som de uppkäftigt kallade barbarer, vilket var alla som inte betedde sig som romarna. Roms makt baserades på vapenmakt.

Terry Jones

Just nu kan man se TV-serien Barbarerna, på vilken boken bygger, på både SVT och Discovery World. Med emfas förklarar Jones att allt det goda vi hört om romarna under tvåtusen år inte är sanning utan uthållig propaganda.

I själva verket tycker författarna att ”barbarerna” – kelter, hunner, goter och alla de övriga – var betydligt mer civiliserade än romarna och ägnar knappt 300 sidor åt att försöka bevisa detta. Och med tanke på att Jones äger talets och skrivandets gåva är han mycket övertygande, och mycket rolig. Fast han använder ord som antingen får en att baxna, och undra om det verkligen är en historiker som skrivit dem, och i andra fall lockar han till gapskratt med vändningar som påminner om programmen han först blev känd för.

De två författarna visar på antika texter och andra arkeologiska fynd som gjorts de senaste tre decennierna och som fått vetenskapen att omtolka tidigare ”historiska sanningar”. Man vånder upp och ner på den traditionella historieskrivningen och äreräddar förtalade folkslag. Om man så vill kan man se Jones och Ereiras bok som en allegori över det USA som styrdes av George W. Bush och hans hejdukar. Med vapenmakt kan man komma långt, men att vinna fred är inte lika lätt.

Illustrationerna borde få en egen anmälan, men jag nöjer mig med att påstå att de är alldeles ypperliga, vackra och på sitt sätt lärorika. Flera av dem tycks bevisa att det i själva verket var romarna som var sin tids barbarer.

I sitt förord till den svenska utgåvar tycks historikern Dick Harrison hålla med författarna på flera punkter.

Terry Jones har efter Monty Python författat en hel rad böcker, många med historiska motiv men också ungdomsromaner, sagoböcker och politiska böcker. Sedan 1962 har Alan Ereira arbetat med historiska program för BBC. Han har tidigare samarbetat med Jones i både böcker och filmer.