BARA MAN E’ FANTASTISK: EDDIE MEDUZA

Jun 4th, 2014 | By | Category: 2014-06 juni, Recension

Omslag till Bara men e fantastiskAv Börge Hellström, Theodor Lundgren, Maritza Johansson och Leila Bergendahl
Kalla Kulor 2014
ISBN 978-91-87049-49-1, 303 sid

Jag träffade Eddie Meduza en gång och Errol Norstedt en gång. När han som Meduza gav ut CD:n You Ain’t My friend jobbade jag för en helgtidning (googla, fenomenet existerar inte längre) och intervjuade honom på CBS kontor i Mariehäll, Bromma – samma lokaler som mitt gamla förlag Williams – och eftersom han sågs som en kontroversiell musiker hade jag lyssnat igenom en mängd gamla kassetter med hans pseudonymer E. Hitler (med kompbandet Luftwaffe), A. Hilter med flera och väntade mig en oborstad typ som skulle ge mig på käften om jag ställde dumma frågor. I stället visade han sig vara en vänlig själ som tog sig tid att svara på allt över ett par koppar kaffe. Han ville inte ens ha mera brännvin den eftermiddagen.

Errol Norstedt mötte jag några år senare på en vägkrog i Småland när jag var på resa till mitt förlag i Skåne. Märkligt nog kände han igen mig, kom fram och bytte några ord. Han såg frisk och kry ut så jag blev förvånad när jag läste om hans död i januari 2002.

Errol Leonard Norstedt föddes 17 juni 1948 i Örgryte i, enligt Bara man e’ fantastisk, en särdeles dysfunktionell, alkoholiserad familj som ständigt flyttade. Pojken var mobbad i skolan och misshandlad i hemmet. Han ville bli musiker och blev med tiden multiinstrumentalist som spelade gitarr, bas, saxofon och klaviaturinstrument. Från 60-talet och framåt spelade han i olika pop- och dansband och började komponera musik som spelades in av dåtida storheter som Trio me’ Bumba och Streaplers. Han släppte sin första egna skiva 1975. Den blev något av en flopp och i försörjningssyfte började han ge ut kassetter inspelade och kopierade i den egna studion – Studio Ronka. Han hade en mycket säregen, pubertal humor som förevisades i låtar som Fruntimmer sa en ha å knulla mä och Den runkande spårvagnschauffören. Han spelade också in låtar med udden mot politiska partier, i synnerhet socialdemokratin: Såssialdemokraterna och Göran Persson i mitt rövhål. På de flesta inspelningar trakterade han samtliga instrument förutom att han sjöng.

Sprit kom att bli en efterhängsen följeslagare. Hösten 1981 dömdes han för rattfylleri. Hans alkoholism ställde också till det under de många succéartade turnéer han gjorde som Eddie Meduza. Det var inte alltid han klarade av att stå på scenen och fick ersättas av en stand-in. 1993 kollapsade han på väg till en spelning och fick diagnosen hjärtförstoring. Då försökte han sluta dricka men fick flera återfall och den 17 januari 2002 kom den slutliga hjärtinfarkten som ändade hans liv.

Vid sin död hade Errol Norstedt skrivit över 900 låtar och sketcher och kommit ut med närmare 90 album och kassetter. Efter att länge varit ett hatobjekt för musikkritiker och kulturpersonligheter började han postumt porträtteras mer seriöst. 2010 kom filmen om Eddie Meduza: Eleganten från vidderna.

Och nu föreligger alltså en mer officiell biografi: Bara man e’ fantastisk av pseudonymen Börge Lundgren. Man kan undra vad pseudonymen är till för eftersom bakre fliken avslöjar att det är deckarförfattaren Börge Hellström och hans kollega Theodor Lundgren som döljer sig bakom den. De har dessutom haft Errol Norstedts syster Maritza Johansson och och hans sambo Leila Bergendahl som medförfattare.

Det finns ett gammalt ordspråk som säger ”Ju fler kockar desto sämre soppa” och tyvärr måste jag säga att det stämmer i det här fallet. Boken är lika lättläst som lättglömd. Det finns avsnitt som ger en fördjupad förståelse av Errol Norstedts liv och gärning men mycket fördunklas av ett burleskt tilltal (kanske för att likna huvudpersonens syn på tillvaron) som inte är till berättelsens fördel.

Men … Eddie alias Errol kom att bli en legend, en man som slog publikrekord i folkparkerna och som fortfarande, 12 år efter sin död, har många hängivna beundrare. Han gav ut massor av musik och massor av burleska sketcher. Mycket av detta bannlystes och fick inte spelas i radio. Och en bok om en legend behöver kanske inte skrivas för Svenska Akademins argusögon. Det duger med en berättelse som folk förstår.

Börge Hellström

Börge Hellström

Theodor Lundgren