BALANCE OF POWER

Mar 15th, 2010 | By | Category: 2004-2, Recension

By Richard North Patterson
Ballantine Books 2003

Det förvånar mig storligen att inte flera av Pattersons utomordentligt fina romaner är översatta till svenska. Det finns en eller kanske två tidigare utgivna på Bonniers förlag.

Att denna inte kommer att översättas förstår jag väl. Den behandlar två ämnen som inte är högaktuella i Sverige även om vi med all säkerhet kommer att få samma problem som man har i USA när det gäller handeldvapen och det våld som dessa för med sig.

Här handlar det om tredje delen av trilogin om senatorn och presidentkandidaten Kerry Kilcannon, som inledningsvis just blivit president samt ingått giftermål med journalisten Lara. Efter bröllopet händer en fruktansvärd tragedi. Laras man, John, är en hustrumisshandlare och alkoholist. Han har inköpt ett vapen, som är förbjudet i vissa stater, men helt godkänt i de flesta andra. Han skjuter i alkoholpåverkat tillstånd ihjäl sin hustru, sitt 6-åriga barn samt ytterligare ett antal människor på en flygplats.

Det är detta resten av denna utomordentligt välskrivna och skickligt upplagda roman handlar om. Presidenten vill ändra lagarna för inköp av vapen samt den sorts ammunition som John använde sig av, en sorts dum-dum kulor som exploderar när de träffar en kropp. Kerry och Lara har dessutom en hemlighet som den amerikanska pressen inte bör få veta. En personlig sak dem emellan, tycker de. Men 612 sidor, där många kapitel handlar om vittnesförhör från bägge sidor, kan den faktiskt bli aningen tung, det måste jag erkänna. Trots detta tror jag att de bägge frågor som tas upp här – vapenlagen och abortfrågan – kan vara av intresse även för en svensk publik.

Med alla öststatare som strömmar in i vårt land ofta medförande illegala vapen i stor mängd bör vi alla vara observanta så att vi inte hamnar där USA är nu. Med 86 ihjälskjutna med vapen i hemmen varje dag toppar USA den ligan, vilket sannerligen inte är någon merit. Där vill vi inte hamna inom en snar framtid, eller hur? Läs boken och begrunda!

IWAN MORELIUS