Dec 1st, 2008 | By | Category: 2008-5, Recension

omslag-till-bågens-mästare

Av Conn Iggulden
The Conqueror Series. Lords of the Bow 2008
Översatt av Lennart Olofsson
Albert Bonniers 2008

Det är tydligen meningen att det ska bli fem volymer i Igguldens epos om den gamle asiatiske erövraren Djungis khan. Detta är  nummer två i serien. Djingis har nu växt upp och heter inte längre Temüdjin som lär betyda “Smed”. Han har blivit ledare i sin stam och nu försöker han ena alla de andra mongolklanerna och har siktet inställt på att erövra Kina.

Emellanåt får jag en känsla av att boken på något sätt har med Röde Orm att göra. Frans G. Bengtssons skånske hjälte är lika framsynt och i viss mån lika grym i tonen (”Nu har han pinkat färdigt!”) och på andra ställen dyker bilden av Kulneff upp (”Han kysste och han slog ihjäl med samma varma själ”).

conn-iggulden

Men det är förstås tankar jag måste skyffla undan under läsningens gång.  Både Runeberg och Bengtsson lättade upp sina epos med humor. Sådant hittar jag inte mycket av i Iggulden feta berättelse.

Fast är huvudpersonen på väg att bli en av historien största erövrare är väl inte humor – åtminstone inte annat än kroppsligt drastisk sådan – den mest framträdande egenskapen. Iggulden beskriver honom som en strategisk människa, naturligtvis grym enligt tidens sed, men också kunskapstörstande. Han var tvungen att lära sig mycket för att kunna leda sin här genom och förbi de kinesiska städernas väldiga skyddsmurar. Innan khanen var klar hade han lyckats skapa ett imperium som sträckte sig västerut från Stilla havet till floden Donau i Europa.

Eftersom det handlar om krig och erövringar – liksom naturligtvis kärlek, vänskap, mysticism och förräderi – måste det bli grymt och blodigt. Äventyren är många (boken är på 400 sidor) och den före detta läraren Conn Iggulden lyckats hålla intresset och spänningen på plats under merparten av dessa sidor. Att han är duktig på att läsa in sig på historia och känna av vad man kan göra med berättelser från antika tider bevisade han redan i sin romansvit om den romerske krigarkejsaren Caesar.