Nov 6th, 2018 | By | Category: 2018-11 nov, Recension

Omslag till Babylon BerlinAv Volker Kutscher
Der Nasse Fisch, 2007
Översatt av Ola Wallin
Ersatz Förlag, 2018
ISBN 978-91-87891-86-1, 543 sidor

Volker Kutscher inleder boken med en iskall berättelse om tortyr innan det skrämmande händelseförloppet fortsätter med berättelsen om polismannen Rath.

Kriminalkommissarie Gereon Rath hade gjort karriär i Kölns mordrotel när han oavsiktligt råkade döda en man i tjänsten och därför våren 1929 förflyttades till sedlighetsavdelningen i Weimarrepublikens Berlin. Han avskyr sina nya arbetsuppgifter och vill tillbaka till sitt gamla jobb som mordutredare.

Rath får sin chans när en oidentifierad och vanställd man fiskas upp ur Landwehrkanalen. Han känner igen mannen som den ryss som kom hem till honom och frågade efter en man som tidigare bott där. I stället för att föra den upplysningen vidare till mordutredarna börjar han undersöka det troliga mordet på egen hand och hamnar efterhand i ett dödligt spegelkrig när det inte går att avgöra vilka som är vänner och vilka som är fiender. Ju längre han håller på fattar han att det han undersöker är en komplott där huvudingredienserna är ryska dissidenter, organiserat brott, korruption inom polisen och en dold skatt.

Volker KutscherKutscher har i sin beskrivning av Berlins biografer, nattklubbar, krogar, kaféer och bordeller väl fångat den atmosfär som i viss mån präglade Weimarrepublikens Tyskland i slutet av 20-talet, strax innan Hitler och nationalsocialisterna tog makten. Den regerande makten var livrädd för kommunistisk infiltration, något som författaren kontrasterar med första världskrigets besvikna soldater som vill se sitt hemland resa sig ur kapitulationens aska.

Beskrivningen av Rath är intressant. Kommissarien är mycket kompetent men inte särskilt älskvärd, snarare en man som alltid ser till sitt eget bästa. Han super, tar kokain och lever på något sätt i ett gränsland. Det gör honom till en utmärkt ciceron i dåtidens dekadenta storstad.

Även om boken handlar om dåtid känns den som en uppfriskande motpart till all crime fiction från anglosaxiska länder och, kanske inte minst, kriminallitteratur från Norden.

Ingen litteratur befinner sig dock i limbo. Även i Tyskland tar författare intryck av vad som tidigare skrivit och i Kutschers stil finner man avtryck från klassisk fransk noir och den hårdkokta skolans främsta, Dashiell Hammett och Raymond Chandler. Författaren själv har sagt att en av hans inspirationskällor är den amerikanska TV-serien Sopranos. Det märks inte så mycket, hans detaljrika redogörelse för tysk kriminalitet är mer europeisk och mer lik tidiga tyska kriminalfilmer som exempelvis Fritz Langs M.

Den tyska versionen av Babylon Berlin är förlaga till första säsongen av Tom Tykwers hyllade tv-serie på Netflix.

Volker Kutscher föddes 1962 i Lindar. Efter att ha studerat tysk litteratur, filosofi och historia blev han tidningsredaktör. Han debuterade 1996 som kriminalförfattare med boken Bullenmord och slog igenom med serien on Gereon Rath som består av Der nasse Fisch (2007), Der stumme Tod (2009), Goldstein (2010), Die Akte Vaterland (2012), Märzgefallene (2014) och Lunapark (2016). Alla utspelar sig i Berlin åren 1929–1934.