BABYLON

Oct 11th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till BabylonAv Camilla Ceder
Wahlström & Widstrand 2010

“En kriminalroman” står det på omslaget. Men denna, liksom författarens debut förra året, är lika mycket en kärleks/relationsroman, en roman om hur svårt vi har för att kommunicera med varandra.

Det kriminella: ett par hittas mördat i en lägenhet i den övre medelklassintellektuella stadsdelen Linnéstaden i Göteborg. Det är en medelålders kvinnlig universitetslärare i arkeologi och hennes yngre manlige student, gift med en psykolog som går i terapi för sin mycket allvarliga svartsjuka. Naturligtvis blir hon misstänkt för morden. När hon sitter anhållen blir det ett egendomligt inbrott i hennes hus, och strax därefter försöker man sälja en antik skulptur.

Utredningarna av morden och inbrottet går ihop, och läsarna får veta mer än poliserna till en början.

Samtidigt får vi också följa polisernas privatliv, främst kommissarie Christian Tell och hans älskade Seja, frilansjournalist och boende utanför Göteborg, de två huvudpersonerna i debutboken. Kärlek och relationer är inte lätt, vilket vi mer i förbifarten också får veta när det gäller övriga inblandade. Men det är de två huvudpersonernas längtan, ängslan och tvivel vi får följa.

Om det i första boken var mycket miljöskildring från västgötatrakterna utanför Göteborg (som visst finns med en del nu också) är det mer från innerstaden nu. För oss som bor eller har bott i Göteborg är miljöskildringarna välbekanta, men jag undrar om andra läsare får någon rättvisande bild av staden med omgivningar. Vill ingen göra tv-serie av böckerna?

Jag blev väldigt förtjust i debutboken. Nu tyckte jag att det blev lite långdraget en bit in i boken, efter den intressanta inledningen. Men så tog det sig mot slutet där det också finns en välgjord ”slutscen” med våld och överraskningar. Slutscen inom citationstcken för det finns några avslutande kapitel som mer gäller personerna än brotten. Det tyder också på att författarens intresse för personerna är störrevän för kriminaliteten, bortsett från inblickarna i handeln med stulna mesopotamiska antikviteter. Därav titeln Babylon, som också har bäring på människors motiv.

LEIF-RUNE STRANDELL

Camilla Ceder

Camilla Ceder. Foto Anna-Lena Ahlström