Jul 12th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till Baby DollAv Hollie Overton
Baby Doll, 2016
Översättning Hanna Svensson
Norstedts, 2017
ISBN 987-91-1-307167-1, inbunden, 285 sidor

Det här är ingen deckare. Den börjar där den vanliga deckaren slutar.

Sextonåriga Lily rövas bort men efter åtta år lyckas hon fly från sin förövare, och med sig har hon sin femåriga dotter. Det visar sig att hon hållits inspärrad, i en stugas specialinredda källare, inte långt från hemmet. Redan i första kapitlet kommer hon nästan hem, vilket sker i kapitel tre. I det andra får vi följa hennes kidnappare som oroar sig för att han inte låste dörren, men hon skulle ju aldrig försöka lämna honom…

Hon kommer alltså hem, till mor och tvillingsyster, och får genast med sig polisen till den skola varifrån hon rövades bort av sin engelsklärare, som raskt grips.

På omslaget står ”Flykten var bara början…”. Romanen, spännande som en thriller, handlar om vad som händer med de olika inblandade personerna i den lilla staden. Åtta års fångenskap, misshandel och psykisk terror går inte obemärkt förbi, och den kvarvarande tvillingsystern har också skadats, liksom föräldrarna. I de olika kapitlen, i strikt kronologisk ordning, följer vi alla huvudpersoner inklusive kidnapparen (som utåt var skolans bäste lärare gift och med barn).

I vintras kom den svenska boken ut om kvinnan som var fånge hos en läkare i hans specialbyggda hus, och Österrike har ju haft sina förövare, liksom Belgien, och för ett par år sedan också USA. Det har blivit böcker om flera fall, men de brukar handla om tiden i fångenskap.

Här är ett gediget försök att skildra vad som händer efteråt. Först känns inte förövaren särskilt trolig, men man behöver bara tänka på de verkliga fall som finns för att inse att vi lyckligtvis inte kan sätta oss in i hur en sådan person är. Det lyckas inte författaren med här, men desto bättre med de övriga inblandade. Boken hade blivit minst lika bra utan förövarens funderingar.

Vi läsare av spänningslitteratur är ju vana vid att boken slutar när mördaren är avslöjad och gåtan förklarad (och att feel good-romaner slutar med att de inblandade får varandra och förutsätts liksom i sagorna leva lyckliga i alla sina dar). På svenska finns Jessica Schiefauers När hundarna kommer som handlar om vad som händer med de inblandade efter ett rasistmord (och som delvis bygger på John Hron-fallet). Den fick välförtjänt Augustpriset. Baby Doll kommer inte upp i samma litterära kvalitet, men det skadar inte att vi får läsa mer om vad som händer efter brottets lösning.

Hollie Overton är själv tvilling (och tackar sin syster i efterordet), har skrivit manus för TV men detta är hennes bokdebut, även om hon skrev sin första roman redan som nioåring.

LEIF-RUNE STRANDELL

Hollie Overton