AYATOLLAN

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1996-1, Recension

Av Staffan Bruun
Schildts 1995

Vårt östra grannland är i stort sett terra incognita för Sveriges deckarvänner. Vore det inte för Matti Joensuu och Staffan Bruun skulle vi vara helt okunniga om det kriminallitterära tillståndet där. Bruun, som ger ut sina romaner som originalpocket på Schildts förlag, har nu skrivit sin fjärde bok om Burt Kobbat och ånyo låter han sin hjälte rädda Finland från en katastrof – denna gång genom att återerövra det från den dominerande folkgruppen, de militanta shiamuslimska konvertiterna!

Historien utspelas 2004 och författaren kan sannerligen inte beskyllas för att sakna fantasi, problemet är bara att man inte gärna kan ta honom på allvar. Diverse orimligheter och farsinslag tar överhanden och på så sätt går en del av spänningen förlorad.

Men fart och fläkt är det och festligt har man i Kobbars sällskap, när denne avbryter sina pornografiska brödskriverier och förklädd i slöja – så effektivt att stadens transvestiter, Clara och Dolly m.fl., blir alldeles till sig i trasorna – inleder sitt eget heliga krig mot fundamentalisterna som vill förbjuda sprit och dans och varm korv och som går över lik för att nå sina syften.

Om inte Bruun lyckas bräcka Salman Rushdies satansverser med många hästlängder och ådra sig fatwa, den islamska fördömelsen, så vet inte jag hur han eller någon människa skall bära sig åt. För den fräcka bragdens skull lägger man sig efter läsningen kanske inte ner i åkallan på bönemattan – vare sig den har eller inte har inbyggd kompass (varigenom huvudändan bekvämt kan riktas mot Mecka, vilket uppfinningsrikt föreslås i Ayatollan) – men nog är den värd en liten bugning.

ULF DURLING