AXEL VON FERSEN

Aug 3rd, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Axel von FersenAv Herman Lindqvist
Fischer & Co 2010

Lindqvists biografiska skildring av den svenske greven Axel von Fersens härliga liv och ruskiga död har funnits på bokhandelsdiskarna flera gånger sedan den dök upp första vändan 1991. Hade von Fersen (född 4 september 1755, död 20 juni 1810) levt nu blev nog hans nattliga eskapader runt Stureplan skildrats av dagens journalister i Hänt och andra blad av samma dignitet.

Fast mannen hade haft ett försprång gentemot sina likar i den svängen. Han var en vacker och intelligent karl, språkkunnig, konstnärligt och musikaliskt lagd, dristig och inte minst rik. Dessutom var han bekant med sin tids kändisar – författare, kompositörer och kungligheter både av blodet och sådana som blivit det via krigiska bragder.

Herman LindqvistOch han blev riksbetäckare på flera kontinenter genom att hinna med att lägra hundratals kvinnor. Dessutom ett inte oävet soldatämne som deltog i sin tids stora krig, bland annat det Nordamerikanska frihetskriget.

Genom sina kontakter i Europas kungahus kom han att träffa den franska drottningen Marie Antoinette (egentligen Maria Antonia Josepha Johanna von Habsburg–Lothringen, 1755–1793)   och blev hennes skyddsling (en eufemism för älskare) men då dök den franska revolutionen upp och tösen sågs som en symbol för de privilegierade klassernas slöseri. För detta straffades hon med döden under fallbilan. Innan dess hade von Fersen gjort ett misslyckat försök att rädda kungaparet undan pöbeln.

Sedan Axel von Fersen återkommit till Sverige, där han blev riksmarskalk, och den åldrade Karl XIII:s utsedde tronföljare, danske prisen Karl August dog av slaganfall under en manöver i Skåne, spreds ryktet att greven och hans syster förgiftat honom. När prinsens kista anlände till Stockholm var stämningen hätsk hos många berusade åskådare. De kastade sten mot von Fersens vagn och på Stora Nygatan slet den rasande folkmassan ut honom och han dödades.

I Lindqvist berättelse blir huvudpersonen en hjälte, men icke utan tadel. Han framställs också som fåfäng, inbilsk och rätt löjlig emellanåt. Med andra ord en levande människa.