AUNG SAN SUU KYI En kamp för frihet

Dec 22nd, 2011 | By | Category: 2011-12 dec, Recension

Omslag till Aung San Suu KyiAv Jesper Bengtsson
Norstedts 2011
ISBN 978-91-1303875-9, 263 sid

De senaste veckornas rapportering från Burma tyder på en viss politisk vår även där, men det är svårt att veta säkert eftersom militärdiktaturen tycks sitta säkert i sadeln. Den till synes bräckliga men  mycket rakryggat bestämda Aung San Suu Kyi – Järnfjärilen kallad – har sedan 1989 befunnit sig i ledningen för den demokratiska oppositionen och 1991 erhöll hon Nobels fredspris. Kanske skulle diktatorerna ha dödat eller landsförvisat henne om hon inte på grund av priset fått internationell status. Nu nöjde de sig med att hålla henne i husarrest under 15 av de senaste 22 åren. Hon släpptes fri i januari 2011 och har återtagit sin plats som oppositionens galjonsfigur.

Att hon blivit det beror till del på att hon är dotter till Aung San, landets mest kände frihetshjälte i kampen mot kolonialismen. Till att börja med fanns hon inte ens i landet utan bodde i engelska Oxford med man och barn. Hon återvände till hemlandet när modern låg för döden och började bedriva politik. Efter moderns död höll hon ett tal som blev början till ett enande av den splittrade oppositionen något som tydligen skrämde militärerna som ökade repressionen, i vetskap om att omvärlden inte skulle bry sig eftersom landet saknade både intressanta naturresurser och strategisk placering.

Jesper BengtssonJesper Bengtssons biografi tillför väl inte så mycket nytt i berättelsen om denna kvinna, vars liv och gärning skildrats i mängder av artiklar i den internationella pressen. Alla – utom generalerna, förstås – tycks älska henne, men författaren har faktiskt hittat en person som inte gör det. Han framställer henne som en person som arbetat sig fram till sin ställning, en människa som inte lämnar någonting år slumpen. Hon är tålmodig, nästan in absurdum, och det porträtt han tecknar tyder på att hon verkligen är den enastående kvinna som världspressen lyft fram.

Författaren har i mer än ett decennium bevakat de burmesiska konflikterna och har intervjuat en mängd av Aung Suu Kyis vänner och bekanta, analyserat och dragit slutsatser och fått ihop en bok som är både engagerande och bitvis spännande. Det som verkar märkligast är att Aung Suu Kyi, trots så många år i husarrest, verkar helt obruten och full av framtidshopp.

INGER STRANDBERG