ATT SÖKA SLUT

Jul 26th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till Att söka slutAv Anna Rodell Dahlberg
Idus Förlag, 2017
ISBN 9789175775210, häftad, 362 sidor

Författaren gav ut Fasaden som rämnade 2012. Detta är den fristående fortsättningen. Landsbygdsdeckare har blivit allt vanligare, Anna Rodell Dahlberg har placerat sin berättelse i den fiktiva lilla orten Lykberga. Den är i alla händelser så stor att där finns ett systembolag.

Mångsysslaren Walle Antonsson flyger hem från Berlin när hans vän Carl-Rune har blivit mördad. Brottslingen är förvisso avslöjad och dömd, men Walle vill veta mer. Han tar sig till Lykberga, där mordet har skett, och hyr en sommarstuga. Han träffar Yvonne, vars far är Carl-Runes mördare. Han blir kär i henne och därmed faller det som till en början verkar vara bokens huvudspår. Det tar för övrigt över 200 sidor innan brottet mot Carl-Rune börjar behandlas.

Anna Rodell DahlbergSamtidigt sker ett mord i en leksaksaffär. På samma ställe har ett liknande brott blivit begånget trettio år tidigare. Finns det ett samband? Kriminalinspektör Louise Towén brottas med fallet.

Läsaren får följa mordintrigerna och de mer känslomässigt styrda historierna ur olika personers perspektiv. Ett problem är att alla dessa berättare har samma språk, låter nästan likadant. Det går naturligtvis ut över gestaltningarna. De får inte det djup som krävs. Inte förrän i bokens avslutning lyfts kriminalgåtan fram. Innan dess ligger fokus på relationer och liknande ämnen.

Jag hade gärna följt huvudhistorien med mordet på Carl-Rune Ossiansson vidare, men som sagts tidigare, den berättelsen både påbörjas och avslutas tämligen snabbt. Författaren måste bestämma sig för vilken typ av bok hon vill skriva, skall en kriminalhistoria vara kärnan i berättelsen måste den få ta mer plats.

Landsbygdstemat är annars bra. De små problemen som blir stora. Den lantliga stillheten kommer verkligen fram, liksom det lokala skvallret.

NISSE SCHERMAN

Att söka slut är en fristående uppföljare till författarens debutroman Fasaden som rämnade Det är en deckare där handlingen kretsar kring Walle Antonsson som flyger från Berlin för att försöka lista ut vad som egentligen hände midsommaren för ett år sedan när hans vän Carl-Rune Ossiansson mördades.

Ännu en spänningsroman i den långa raden av spänningsromaner? Nja, kanske inte helt. Snarare har det blivit en underhållande roman, mycket tack vare denne Walle som gärna avbryter sitt utredande (han söker gärna sanningen men är själv inte så noga med den) för att ha lite kul, och får det också. När han anlänt till Lykberga i Södermanland (lägg undan kartan, du hittar ändå inte platsen i den) träffar han en dam som drabbats av mordet året innan. Det dröjer inte innan han drabbas av det kungliga klicket. Med honom har författaren klarat av att skriva en gestalt av kött och blod.

Om debutboken från 2012 skrev Dasts Nisse Scherman att den historien hade en ganska hög förbättringspotential. Och lite av det tycks Anna Rodell Dahlberg ha tagit till sig. Här har hon arbetat mer med både personbeskrivningar och miljöskildringar. Men, som alla vet, är det omöjligt att göra en recensent helt nöjd. Det kommer säkert en bok till efter denna. Kanske blir jag nöjdare efter den.

Det är inte bara Walle som intresserar sig för att lösa gåtan med fjolårets midsommarmord. Kriminalinspektör Louise Towén är en annan. Nu har hon och den aningen gruffande maken Jens skaffat en sommarstuga i ortens fritidsområde. Men så mycket semester blir det inte för henne.

Det kriminella inslaget utökas naturligtvis med att ytterligare mord inträffar och har inträffat. Jag håller med Scherman när han i sin anmälan om förra boken menade att författaren nyttjade pusseldeckarens ingredienser väl. Det gör hon här också, på ett lättsamt sätt, precis som det ska vara, med hyfsade dialoger men med textsjok som borde ha redigerats hårdare (gnällspik igen!).

Tydligt är dock att Rodell Dahlberg från Torshälla har talang för att beskriva känslor. Hon förlitar sig rätt mycket på inre monologer som sätts i relation till yttre begivenheter och det gör hon bra.

ELISABETH CARLSSON