ATT SKJUTA HÄSTAR

Aug 15th, 2015 | By | Category: 2015-08 aug, Recension

Omslag till Att skjuta hästarAv Kjell Eriksson
Ordfront, 2015
ISBN 978-91-7037-836-2, 400 sidor

Alfons Andersson, bondson från Uppsala, har gjort som många tusen vänsteridealister från Europa och USA, rest till Spanien för att under Spanska inbördeskriget 1938–1939 hjälpa till att störta Francisco Franco vars trupper sedan 1936 försöker störta den demokratiskt valda republikanska regeringen. Av de ungefär 500 svenskar som deltog som frivilliga i kriget kom bara cirka hundratalet tillbaka levande till Sverige. En sådan är Alfons, född 1914 och huvudpersonen i Kjell Erikssons utmärkta krigsskildring Att skjuta hästar. Inte nog med att han överlever till sin hundraårsdag, han har också bevarat sina dagböcker från den fruktansvärda tiden.

Det var i iskalla februari Alfons – som i Spanien givetvis döptes om till Alfonso – hamnade i Teruel där de fientliga kulsprutorna spyr sitt bly, striderna pågått sedan december året innan och där det är så kallt att det inte hjälper att han lärt sig frysa i skogarna i Uppland. Hans vänner och allierade dör av elden eller ligger sårade och skrikande och väntar ofta förgäves på hjälp. Alfons kan konstatera att krig inte är ett äventyr, det är ett helvete.

1938 har det gått ett par år sedan general Franco landsteg i söder, efter att monarkistledaren José Calvo Sotelo mördats i Madrid i juli 1936. Landet hade då varit republik – den andra – sedan kung Alfons XIII abdikerat 1931 och folkfronten (kommunister, socialister, syndikalister och liberaler) vunnit valet i februari 1936. Under kriget mot Franco fick kommunisterna större politiskt inflytande ivrigt påhejade och hjälpta av Moskva. Royalisterna i sin tur stöddes Hitlertyskland, Portugal under Salazar och Mussolinis Italien. Även på den sidan fanns frivilliga som stred – huvudsakligen från Nordafrika och Irland.

Eftersom Francos män segrade i Teruel får de överlevande ur den republikanska styrkan ur internationalle brigaderna klara sig bäst de kan. De som lyckas ta sig tillbaka till sina hemländer gör det, med risk för att gripas av polis vid hemkomsten. Det är nämligen inte alltid tillåtet att kriga på främmande mark. Alfons Andersson lilla grupp befinner sig bakom fiendens linjer och har kommit bort från huvudstyrkan. Till att börja med är alla starka i sin tro men flyktens umbäranden mildrar ideologin som ersätts av känslan att det är viktigare att överleva. De möter fientliga soldater som dödas. För att inte bli avslöjade måste också fiendens hästar elimineras, något som tär på Alfons och som gett romanen dess titel.

Det är en berättelse som genom Erikssons kunnighet, empati och engagemang närmast känns dokumentär. Berättelser i berättelsen blir Alfons minnen och reflektioner från hembygd och uppväxt, hans samtal och diskussioner med kamraterna och den kärlek han trots omgivningens kärvhet lyckas uppleva. Man grips av allvaret och det patos författaren förmedlar, lider och gläds med de väl utmejslade personerna och eftersom boken dessutom för det mesta är spännande drivs man att vända blad.

Kjell Eriksson slog igenom med de kriminalromaner som utspelades i Uppsala och hade kommissarie Ann Lindell som återkommande huvudgestalt. För några år sedan flyttade författaren till Brasilien och har skrivit ett par romaner med den lokale kommissarien Santos som central person. Vidare har han gett ut en alldeles utmärkt självbiografi.

Kjell Eriksson

Kjell Eriksson. Foto Idha Lindhag