ATT KÄNNA FIENDEN

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-2, Recension

Av John Keegan
Intelligence at War 2003
Översatt av Lennart Forsman
Natur och Kultur 2005

I de spion- och agentromaner vi alla läst att det är underrättelseverksamheten som har den största betydelsen i krigs- och orostider. I sin bok Att känna fienden. Militärt underrättelseväsen från Napoleon till al-Quaida håller inte militärhistorikern John Keegan med om detta. Han menar att den sortens syn mest beror på att underrättelsetjänsterna har gjort utmärkt PR för sin sak men att det är de operativa officerarna som gått till historien eftersom krig handlar om att utföra saker och inte om att tänka. Han (och utmärkte förordsförfattaren Wilhelm Agrell) menar, lite hårddraget, att underrättelsefolket inte är mer än ett krigshistoriskt B-lag.

På närmare 400 sidor påvisar han genom olika berättelser om krigiska operationer att hans teorier håller. Keegan har djupa kunskaper om och insikter i krigets ABC och spännvidden är närmast oerhörd. Analyserna känns glasklara och han låter aldrig känslorna ta överhanden.

Det är lätt att få förtroende för honom när han sitter i den krigstjatiga kanalen Discovery Civilization och förklarar vad de svartvita bilderna egentligen betyder. Där har han inte så stort utrymme mellan kanonaderna. Därför är det en lisa att läsa honom i ett format där han själv bestämmer vad som skall plockas fram. Här handlar det om att det är rå styrka och inte finstämd tankeverksamhet hos arméer och deras tjänare som leder till resultat. Med de exempel han visar fram är hans trovärdighet stor.