Jan 27th, 2016 | By | Category: 2016-01 jan, Recension

Omslag till Atlas över de dimhöljda kontinenternaAv Ishan Oktay Anar
Puslu Kitalar Atlas, 1995
Översatt av Mats Andersson
Molin & Sorgenfrei, 2015
ISBN 978-91-87515-18-7, 295 sid
or

Det här är en riktigt rolig och djuplodande äventyrsroman med en rad smått osannolika personer och djur som utspelar sig i turkiska Konstantinopel, nuvarande Istanbul i slutet på 1600-talet. Dit anländer Långe Herr Ishan Araben i sin galär en vinternatt och därmed inleds en smått osannolik historia där en mängd olika människor – och en apa – råkar mötas. Berättelsen ställer frågor som liknar dem som fanns i filmen Matrix från 1990: finns vi i denna värld eller enbart i Ishans medvetande. Varifrån kommer människors drömmar och går det att vända tiden utan att ha tillgång till H. G. Wells underbara tidsmaskin?

Att det är en österländsk roman (prisbelönad och utgiven på 20 språk och även förvandlad till serieform) märks på den arkaiska, lätt överlastade behandlingen av språket som det först tar en stund att vänja sig vid som europeisk läsare av science fiction och fantasy, men som efterhand blir alltmer njutbart. Man fattar lätt tycke för de olika personer som alla har sina egna mål att sträva emot – den smått eteriske Ihsan, sonen Bünyamin som vill se världen, Alibaz som vill förändra den och säkerhetstjänstens chef som hellre ser status quo.

Debutanten Ishan Oktay Anar beskriver i denna smått filosofiska berättelse om livets och Bünyamins färd mot det oundvikliga slutet, styrd av faderns vägvisare, den atlas som omtalas i boktiteln. Färden blir rikligt kryddad med möten med aparta typer som pirater, turkiska elitsoldater, apor som lever på fel sida av lagen och tiggarkungar. Här finns också funderingar över fransk filosofi, fast det är inte så säkert att det är man finns till eftersom man tänker när Descartes hamnar i händerna på en inte alltför lyckad översättare.

I vanliga fall hamnar engelskspråkiga böcker i genrerna sf och fantasy på mitt bord. Det var faktiskt nöjsamt att läsa en bok med liknande innehåll från ett annat språkområde och en annan kultur.

ÅSA PETTERSSON

Taggar: , , , , , , ,