ATLANTIS HEMLIGHET

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-3, Recension

av David Gibbins
Atlantis 2005
Översatt av Björn Linné
Norstedts 2006

Historiens största gåta på väg att lösas. Ja, så lyder undertiteln till denna thriller utspelad i modern tid, men som handlar om det så gåtfulla Atlantis, vars hemlighet varit förborgad i årtusenden. Har man nu äntligen kommit på om och var denna gåtfulla ö har funnits? Frågorna har varit många ända sedan Platon i sin bok berättade om denna sagoomspunna underbara ö med ovärderliga skatter i olika former. Det har skrivits åtskilliga böcker om legenden Atlantis. Bland annat skrev ju Dennis Wheatley en 1936 och några till har jag hunnit läsa.

I denna nutidsthriller finner marinbiologen Jack Howard utanför Kretas kust under vattnet en skiva av rent guld med skrivtecken och ett budskap till upphittaren. Samtidigt på en helt annan plats, Egypten, råkar en kamel trampa snett. Resultat: man finner en gravkammare och när doktor Hiebermeyer undersöker en av mumierna finner han att en del av svepningen består av pergament innehållande skrivtecken. När dessa tyds talar texten om en sagolik kultplats som sjunkit i havet för tusentals år sedan. Kan det möjligen vara Atlantis? Guldskivan och texten tillsammans pekar faktiskt på Atlantis. Och nu tar äventyret sin början.

Vad ingen räknat med är att starka makter finns i dessa farvatten, så rika på oskattbara ting, väl skyddade i vattnet under årtusenden. Pirater härjar fritt efter Sovjetunionens fall och en av dem är Aslan, Lejonet från Kazakstan.

Författarens kunskaper är helt enorma och det är kanske det som ligger honom till last. Boken blir tung att läsa med alla dessa enorma historiska fakta inbakade på var och varannan sida. Man orkar helt enkelt inte ta åt sig all denna kunskap som strömmar ut från bokens alla sidor. Kanske hade det varit bättre att dra ner lite på det historiska och satsa mera på spänningen.

Det är synd på ett så fint uppslag, tycker jag, som dock älskar den här sortens äventyrsböcker. Jag vill passa på att ge översättaren en stor eloge. Vilket enormt arbete han måste ha lagt ner på denna faktaspäckade thriller.

IWAN MORELIUS