ÅTERKOMST

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-2, Recension

Av Mats Wahl
Brombergs 2005

Med entusiasm vek jag upp pärmarna till Återkomst för jag har aldrig läst en bok av Mats Wahl och det är jag nog ensam om i Sverige.

Wahls historia utspelar sig på ett ruskigt ställe. Det är ett villasamhälle med insprängda hyreshus och alla människor är slappa och ohyfsade. Där finns skola, dagis, polisstation och Stockholm i närheten. Alienerade tonåringar vräker ur sig skällsord mot vuxna och varandra. Ingen, varken ung eller gammal, noterar språkbruket eller bryr sig om var ungarna håller hus alternativt håller på med om nätterna. De vuxna är förstrött vänliga medan ungdomarna slår ihjäl en krögare, repar sönder bilar och växer till sig som slagskämpar, mördare och tjuvar. Sverigebilden är bister och den enda personen som är vital är en vithårig nazistgubbe som ”ser till” en ung kvinna som är nazist och som ska bli riksdagskvinna.

Wahl tycks haft allt eller inget som motto. Det är vänskap eller fiendskap som råder bland de fiktiva personerna; tvillingarna har en kod mellan sig, poliserna har ett negerproblem (år 2005!), de grekiska brödernas resonerande om respekt låter som om tiden stått stilla. En ny läsare av den här serien där Återkomst är fjärde och sista boken kommer inte riktigt in i flirten som pågår mellan några av poliserna samt kan inte till fullo inse polismannen Fors behov av att stjäla en kollegas guldpennor och kasta bort dem.

En tonåring annonserar högljutt att hon ska döda nämnda nazistkvinna (som är villaägare, en lovande jurist, knappt trettio år och har avtjänat ett straff för att hon som 16-åring sparkade ihjäl en människa). Tonårsbarnet, 13 år, tar gå lös och ledig och prövar att mörda flera gånger. Tonårsflickan och nazistkvinnan betecknas som begåvade, läshuvuden o.s.v. och det handlar inte om bokstavssjukdomsmänniskor. Personal på Socialen samlas och man utbyter skällsord och sedan blir nazistkvinnan nästan mördad och polisen gör en felinsats men läsaren kommer mest ihåg småpojkar som bollar mot en van där poliserna gömmer sig. Bang, bang, bang. Men ett kapitel glöder. Det är en avrättning av en slyngel som befinner sig på fel plats på fel tid.

De tidigare böckerna i serien är Den osynlige, Tjafs och Kill.

HELENA SIGANDER