Jan 17th, 2017 | By | Category: 2017-01 jan, Recension

Omslag till Åtalsgrund saknasAv Claudio Magris
Non luogo a procedere, 2015
Översättning Barbro Andersson
Forum, 2016
ISBN 9789137148861, inbunden, 395 sidor

Under andra världskriget styrdes Trieste av italienska fascister, tyska nazister och jugoslaviska partisaner. Etnisk rensning pågick i omgångar. Under några år hade staden det enda koncentrationslägret med krematorium på italiensk mark, La Risiera di San Sabba, en risfabrik som byggts om för mord på politiska fångar och transitering av judar på väg till Auschwitz.

Denna invecklade och bitvis traumatiska historia är utgångspunkt för den senaste romanen av stadens mest kände levande författare, Claudio Magris, som blev ett stort namn redan för trettio år sedan med en bok om Donau. Där varvade han kulturhistoriskt skarpsinne med underhållande reseskildringar, något som han fortsatt med i essäer och romaner sedan dess.

Åtalsgrund saknas är en annan typ av bok. Kulturhistoria finns det gott om, men den ramas in av en sammanbitet seriös berättelse om hur minnet av händelserna under andra världskriget förnekats och förträngts. I synnerhet minnet av vad som hände i den gamla risfabriken.

Handlingen kretsar kring en förmögen man som efter krigsslutet bestämmer sig för att grunda ett museum med så många vapen och så mycket militärt bråte att besökarna baxnar och blir fredsvänner. Förutseende nog sover museigrundaren i en likkista. En natt omkommer han i en brand tillsammans med de anteckningar som han tros ha sparat om lokala mördare och medlöpare i koncentrationslägret. Uppgiften att förverkliga tanken idén om museet går över till en judisk kvinna, som börjar kartlägga vad som hände i Trieste under och efter andra världskriget.

Magris är en skicklig ordkonstnär och en tekniskt avancerad berättare som försiktigt kretsar kring romanens kärna: offren i krematorieugnen och den sanning om dem som, kanske, går upp i rök många år i efterhand. Han duckar för mycket som kunnat göra romanen spännande eller gripande i vanlig mening för en mer komplex relation till det förflutna. Starkt och mycket vackert skrivet, men också en rätt krävande läsning.

PÄR ALEXANDERSSON

Claudio Magris

Claudio Magris. Foto Paolo Magris