ARVET + JAKTEN

Sep 18th, 2009 | By | Category: 1996-4, Recension

Av K.G. Rickhamre
Fischer & Co 1995
Fischer & Co 1996

Det här är böcker – båda med undertiteln ”I rövarbaronernas tid” – som handlar om helt andra summor än de vi stackars löneslavar går till ICA-butiken med. Rickhamre, tidigare kriminal- och ekonomireporter på Dagens Eko och TV2:s Rapport har skrivit dessa romaner för att i kriminalromanens form berätta om den gangstermentalitet som följde på, eller kanske initierade, de stora bankkrascherna. Utan tvivel vet Rickhamre (numera reporter på engelska TV-kanalen European Business News) vad han talar om, och detta är inte alltid en fördel när man som novis i de höga penningsfärerna försöker följa med i svängarna.

I Arvet jagar journalisten Tom ett försvunnet arv och dras in i en märklig härva av företagsinköp och lurade kommuner, penningtvätt och mord. Det är emellan åt riktigt spännande och till sist lyckas han på märkliga vägar komma åt sitt arv. Men sina fiender i svindlarbranschen kommer han inte åt.

I Jakten får dessa fiender för sig att det är de som står för hans nyvunna förmögenhet och vill till varje pris ta tillbaka det de anser vara sitt. Tom jagas över världen, råkar ut för en väldig personlig tragedi, men förändras knappast som människa trots dessa omvälvande händelser. Bristen på slut i boken beror säkert på att del 3, Skuggan, har utlovats till senare i höst. Rickhamre skriver lättsamt och journalistiskt, fast någon petimäter är han inte. Här fladdrar lösa trådar lite här och var, vilket är irriterande för vän av ordning.

BARBRO LINDBORG