ARTON GRADER MINUS

Nov 17th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till Arton grader minusAv Stefan Ahnhem
Forum, 2016
ISBN 978-91-37-14909-7, 537 sidor

Ahnhem skriver ett mellanting av roman och filmmanuskript, åtminstone triggar hans text bilder inne i min skalle. Vilket inte är så konstigt med tanke på hans bakgrund som manusförfattare för både film och television. Allt utspelar sig i skånska Helsingborg och trots att det inte är Malmö och Köpenhamn börjar bilderna likna scenerier ur TV-serierna Bron, inte minst när polisen Dunja Hougaard i Helsingör åker över sundet för att fortsätta sin utredning av misshandelsmordet på en hemlös.

Stefan AhnhemI Helsingborg kämpar Fabian Rask med ett fall som gäller en död och nerfrusen it-miljonär som gjort sig sin förmögenhet på mobilspel. Han kommer in sent i utredningen. Obduktionen av liket visar att mannen varit avliden i cirka sextio dygn när han hittas på botten av stadens hamn efter en vådlig biljakt.

Det blir en svår utredning där poliserna snart får ångra sina uttalanden om att det varit alldeles för stillsamt på brottsfronten den sista tiden. Den jakt som inleds på mördaren försvåras oerhört av att förövaren inte lämnat några som helst spår efter sig och Rask börjar efter ett tag tvivla på sitt eget omdöme, något som han delar med flera av sina kolleger. Och naturligtvis kommer de danska och svenska brotten att få kontakt så att läsaren får chansen att se skillnaderna mellan de två faktiskt ganska olika poliskultur.

Jag gillar att författaren ägnar uppmärksamhet åt bifigurerna, det ger berättelsen en god portion kött på benen. Detta innebär förstås inte att han försummar huvudkaraktärerna, Fabian Rask som återkommit till barndomsstaden Helsingborg från Stockholm, och den undflyende mördaren. Det visar sig att händelserna hänger ihop med den nya tidens allt vanligare brott: identitetskapning och författarens ständiga cliffhangers gör att läsaren får svårt att lägga boken ifrån sig, ens för en behövlig kaffepaus.

Stefan Ahnheim fick 2015 Crimetime Specsavers Award för Offer utan ansikte och det tyska deckarpriset MIMI för Den nionde graven. Hans böcker om Fabian Rask har översatts till flera språk.

KARL HJELM