Oct 22nd, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till Andra världskrigets olösta mysterierAv Jeremy Harwood
Unexplained Mysteries of WWII, 2014
Översatt av Göran Andolf
Fischer & Co, 2014
ISBN 978-91-86597-74-0, 256 sidor

Titeln känns egentligen inte adekvat. Visst, det är sant att de historier som berättas av Jeremy Harwood utspelas under den tid andra världskriget pågick och med lite god vilja kan man kalla dem mysterier, men att de är olösta är nog att ta i. Harwood har emellertid gjort sitt bästa för att vrida och bända för att hitta nya infallsvinklar.

Är man historieintresserad och har tillgång till de amerikanska propagandakanalerna History Channel och Discovery har man vid sidan av program om forntida utomjordingar och pantbanksföreståndare fått sig till livs det mesta från alla filmarkiv som innehåller klipp från andra världskriget. För det mesta ur amerikansk vinkel där de övriga allierade förminskas i lagom grad för den egna självhävdelsens skull.

De flesta historier Harwood berättar har manglats fram och åter i böcker och tidningsartiklar genom åren. Jag vill inte förringa bokens betydelse för nutida historielösa ungdomar, men tvivlar samtidigt på att de kommer att skaffa den. Det har gått 70 år sedan detta krig tog slut och mycket annat pockar på uppmärksamhet. Fast som en lätt motvikt till History Channel kan den ha sitt värde.

Det som har störst intresse för svenska läsare är berättelsen om Jane Horney (egentligen Ebba Charlotte Horney, gift Granberg) som av den danska motståndsrörelsen utpekades som tysk spion, något som förnekas av både svenska och tyska myndigheter. I Danmark är alla uppgifter om henne hemligstämplade fram till nästa år. Den danska motståndsrörelsen tryckte hösten 1944 på hos svenska myndigheter för att få henne gripen, vilket skedde, men hon släpptes senare, till motståndsrörelsens förtrytelse.  Hon försvann den 18 januari 1945 och mördades troligen två dagar senare på fiskebåten Tärnan utanför skånska Höganäs av danska motståndsmän. Mycket är skrivet om hennes öde och för inte alltför länge sedan repriserades ett svenskt TV-program om henne.

Att nazikoryféen Rudolf Hess satte sig i ett plan och gav sig av till Skottland är väl känt och varför han gjorde det är också rätt väl dokumenterat. Fast – det är klart – i Nazityskland framstod det som ett mysterium.

Harwood vill framställa det som ett mysterium att jazztrombonisten Glenn Miller (vilka fler än envisa nostalgiker minns honom) under en flygtur försvann över Engelska Kanalen. Att hans flygplan sköts ner är mycket troligt, det enda mystiska tycks vara att man inte vet vem som sköt. Men det var krig och massor av flygare mötte döden i en svärm av anonyma kulor avlossade av anonyma skyttar.

Men det är en vackert formgiven bok som innehåller en uppsjö fotografier och andra bilder. Texten är väl översatt av historikern Göran Andolf.