Jun 23rd, 2012 | By | Category: 2012-06 juni, Recension

Omslag till Andra världskrigetAv Antony Beevor
The Second World War 2012
Översatt av Kjell Waltman
Historiska Media 2012
ISBN 978-91-86297-99-2, 955 sid

Antony Beevor är en man med järnfysik (grundlagd i det militära) och ett sittfläsk utöver det vanliga för att klara av att först sitta i arkiv världen över och sedan producera tjocka böcker, den senaste på nästan tusen sidor, inklusive källförteckning, notapparat och register över platser och människor. Och han gör det med sedvanlig briljans och kunnighet.

Det finns en hel del teorier om hur andra världskriget började. Somliga menar att det egentligen startade 1914 med skotten i Sarajevo och blev ett nytt 30-årigt krig, andra att fröet såddes i och med bolsjevikernas kupp i Ryssland 1917. Beevor däremot pekar mot det andra kinesisk-japanska kriget och den japanska invasionen av Manchuriet.

Antony BeevorEfter att ha skrivit böcker om många av de viktigaste slagen under världskriget (Stalingrad, Berlin: Slutstriden 1945, Kreta: erövring och motstånd, D-dagen; slaget om Normandie) tar har här ett helhetsgrepp om de svåra åren mellan 1939 och 1945. Vi får många förklaringar till hittills okända händelser och företeelser, påminns om sådant vi glömt eller nästan glömt och han ger mänskliga inblickar i det krigsmaskineri som annars tenderar att bli en katalogaria av vapentyper, stridsvagnar, flygplan, minor och elände. Som Sunday Times konstaterat lyckas Beevor förvandla det torra ämnet militärhistoria till ett levande och rörande mänskligt drama.

Kriget i Europa hade få likheter med de strider som ägde rum i Kina och i Stillahavsområdet, inte enbart på grund av de fysiska avstånden och de etniska skillnaderna och Beevor sammanför de olika aspekterna av den globala katastrofen så att man börjar begripa hur alltsammans egentligen hängde ihop. Han tar upp saker som jag varit tvärsäker på att jag vetat sanningen om efter att ha sett filmer, läst böcker och betittat TV-program som kallat sig dokumentärer och gett mig ett helt nytt och trovärdigt perspektiv på saken.

Om de tidigare böckerna har jag skrivit att jag är imponerad. Det är jag nästan ännu mer efter att ha inmundigat denna mäktiga tegelsten.