ANDRA SIDAN MÅNEN

Aug 13th, 2022 | By | Category: 2022-08 aug, Recension

Omslag till Andra sidan månenAv Marie Jungstedt
Albert Bonniers förlag, 2022
ISBN 9789100183318, inbunden, 286 sidor.

Marie Jungstedt är välkänd bland deckarvänner. Hon har sålt över 6,5 miljoner böcker bara i Sverige och fått dem utgivna i fler än 20 länder. Den första boken i hennes Málagasvit, Innan molnen kommer, gavs ut 2020, och Andra sidan månen är en fristående fortsättning.

Handlingen utspelar sig i norra Sverige och omkring Málaga på Costa del Sol. Boken börjar med ett självmord från Västerbron. En iskall nyårsafton mördas ett par i en vattentunna på en ensligt belägen gård utanför Örnsköldsvik. Offren är en svensk man och en spanjorska, bägge boende på Costa del Sol. De har mördats med pilar från en pilbåge. Málagapolisen samarbetar med den svenska polisen och morden visar sig ha kopplingar till ljusskygga miljöer i Marbella och till tidigare händelser. Hector Correa blir ansvarig för den spanska utredningen och Vera Krona för den svenska. Medan utredningen pågår mördas en annan svensk man i Nerja, också han med en pil. Morden tyder på att det handlar om hämnd. Svenska Lisa Hagel bor utanför Málaga och hon hjälper Hector som tolk i utredningen, samtidigt som hon uppvaktas av en ung spanjor.

För en Spanienvän som ofta vistas omkring Málaga ör det en fröjd att läsa Andra sidan månen och återvända till såväl Málaga som till byarna runt omkring. Marie Jungstedt ger en sådan detaljerad miljöskildring av de platser som personerna befinner sig på, att man kan känna dofterna från naturen och smakerna på de olika maträtterna. Själva intrigen är okomplicerad och morden och våldet varvas med romantik, separation och lite allmän utfyllnad. Boken är trivsam men sällan spännande, och upplösningen kommer inte oväntat. En småtrevlig kriminalroman som inte avsätter några djupare spår efter avslutad läsning.

Mari Jungstedt

Mari Jungstedt. Foto Sarah Saverstam

Taggar: , , , , , , ,