Mar 5th, 2012 | By | Category: 2012-03 mars, Recension

Omslag till AndelenAv George Pelecanos
The Cut 2011
Översatt av Hans Berggren
Modernista 2011
ISBN 978-91-86629-89-2, 245 sid

Det är några år sedan grekättade förre läraren George Pelecanos senast rosade den svenska deckarmarknaden med sina böcker om grekamerikaner i brottets Washington D.C. Han berättar helst om underklassen i den amerikanska huvudstaden, där han själv växt upp och arbetat som schas åt sin far restaurangägaren och lärde sig gatorna i området och hur män – huvudsakligen män av olika etniska schatteringar – fungerade.

Andelen är första boken i en ny serie som handlar om krigsveteranen Spero Lucas, en adopterad man som återkommit från krigstjänstgöring i Irak och nu arbetar med att spåra upp stöldgods åt en advokatbyrå och lever ganska gott på det. Men han är inte så noga med sina uppdragsgivare. När en narkotikahandlare ber honom ta reda på vem det är som stjäl från hans verksamhet antar han erbjudandet trots de risker det innebär.

Hans bror Leonidas, Leo kallad, är hans motpol, en ambitiös lärare i en skola med en majoritet svarta elever (tre fjärdedelar av Washingtons invånare är afroamerikaner) där de allra flesta aldrig ”blir något” efter skolgången. Här har boken likheter med de bildningsromaner som under en period var gångbara och det är ett tacksamt återseende, något som ger hopp i en annars ganska hopplös värld.

Kriminalhistorien är givetvis övervägande men det är dessutom en historia om människor som försöker göra sitt bästa att överleva i den värld de fötts in i. De fattigare delarna av Washington är ingen lekstuga, det är en hård och brutal, ofta våldsam tillvaro och Lucas tvingas använda sin krigiska erfarenhet för att klara både jobbet och tillvaron.

Pelecanos har i sina tidigare böcker visat fram den amerikanska huvudstadens skuggsidor, karlarnas smått överdrivna maskulinitet och de förändringar som skett sedan mordvågorna för trettio år sedan.

Titeln på boken kommer av den andel på fyrtio procent som den solitäre Lucas tar för sina tjänster. Han saknar sin far som dog medan han krigade i Irak, en tid som han motvilligt saknar. Han är hård, stark, handlingskraftig och inte främmande för att ta till våld i överkant. När han dödat sköljer han ner eftersmaken med en öl. Han är en man i District of Columbia.

Det är en hårdkokt berättelse, en sorts western där allt dras mot den oundvikliga revolverduellen på öppen gata, fast här aningen maskerad till modern noir. Och en historia där staden har lika stor betydelse som de människor som verkar i den.

George Pelecanos

George Pelecanos. Foto David Shankbone