ANASARKA

Dec 30th, 2008 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till Anasarka

Av Marcel Aponno
Zebra Art Pocket 2008

Läkaren Marcel Aponnos debutroman hamnar enligt förlaget inom genren medicinska thrillers och det är sannerligen ingen överdrift. Huvudpersonen Max van Basten arbetar som akutläkare på Karolinska sjukhuset i Solna (där förresten författaren själv praktiserat). Han anses vara en duktig läkare med en given karriär framför sig. Men akuten drabbas av oförklarliga dödsfall under van Bastens arbetspass. Polisen börjar intressera sig för fallen – och för Max – och tvingar honom till egna undersökningar för att, som vanligt i en viss del av deckarvärlden, rentvå sig själv.

Den för lekmän lite underliga (och förmodligen knappast säljande) titeln Anasarka är en sjukdom som yttrar sig genom att kroppen svullnar upp och ger utbredda ödem i huden. Åkomman kan leda till döden.

Marcel Aponno

Boken börjar bra. Periodvis flyter språket alldeles utmärkt även om det då och då får en amatörmässig prägel. Fast man börjar dra öronen åt sig när storyn i allt snabbare takt ger sig av i riktning mot en internationell komplott med terrorism, hackade datorer, politiska mörkläggningar och – som vanligt i svenska thrillers med liknande motiv – rätt odugliga anställda vid säkerhetspolisen. Att det också förekommer för berättelsen läsovänliga avsnitt där terrorister och andra människor ska förklaras kan förlåtas, Aponno är ju trots allt debutant.

Men han har ett driv i berättandet för det mesta och ibland lyckas han skruva till det för att sätta skruv på läsarintresset.

Inte alls illa utan så pass bra (åtminstone inom denna rätt ovanliga genre) att man aningen förundras över att romanen kommit ut i pocket redan från start.

BIRGITTA GENBERG