Feb 21st, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till Analys av ett försvinnandeAv Hisham Matar
Anatomy of a disappearance 2011
Översatt av Lena Torndahl
Forum 2012
ISBN 978-91-37-13586-1, 208 sid

Den libysk-brittiska författaren Hisham Matars andra roman på svenska handlar, förutom en sons längtan efter sin far, om situationen i ett icke namngivet land drabbat av en revolutionen. Boken är skriven i jagform. Fadern var från början anhängare till kungen men när revolten kom och kungen avsattes och halshöggs, deltog han i kuppen och blev en ledande politiker. Det dröjer inte länge innan de revolutionära kamraterna anklagar honom för att vara en fiende, en reaktionär man som måste straffas, något som tvingar honom att fly till 60-talets Alexandria i Egypten, där den moderlösa sonen Nuri växer upp och hinner bli 14 år gammal innan fadern kidnappas i Genève. Pojken blir förtjust i den vackra Mona från England, men fadern ser henne också och det slutar med att hon blir pojkens styvmor.

De lever gott i en fin stadsdel i Kairo men Nuri upplever ännu ett separationstrauma när han skickas till en internatskola i England. Värre ska det bli. 1972 kommer beskedet att fadern försvunnit vid en erotiskt besök hos en annan kvinna.

Boken handlar om undertryckt sorg och intensivt sökande där det hela tiden kommer fram nya sanningar, som att skala en lök. Vem var fadern … och vem är Nuri? Varför har Nuri hela tiden skuldkänslor? Man måste hela tiden hålla ögonen på undertexten för att hänga med i romanen.

Hisham Matar växte upp i Tripoli och Kairo och är nu journalist och författare i Storbritannien. 2007 kom hans självbiografiskt färgade roman Ingen i världen ut på svenska. Även Analys av ett försvinnande har likheter med Matars egen historia. Hans far Jaballa Matar tillhörde den libyska FN-delegationen när han 1979 anklagades för att vara reaktionär och tvingades fly till Egypten. Han kidnappades i mitten av 1990-talet och sedan dess har ingen sett till honom.

JAN NYGREN

Hisham Matar

Hisham Matar. Foto Diane Matar