ANALFABETEN SOM KUNDE RÄKNA

Oct 2nd, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till Analfabeten som kunde räknaAv Jonas Jonasson
Piratförlaget 2013
ISBN 978-91-642-0396-0, 416 sid

Precis som i Hundraåringen som klev ut genom fönstret … laborerar Jonasson här med väl utvecklade karikatyrer som sammantaget åstadkommer en riktigt underhållande skröna. Han blandar hejvilt in en stor del av de senaste 40 årens världshändelser (till exempel Israels kärnvapensamarbete med Sydafrika) med svenska företeelser. Allt nertaget till en nivå som ligger snubblande nära buskisen. Det börjar i apartheidens Sydafrika där utfattiga Nombeko Mayeki fått arbete som latrintömmare med en sällsynt lat och korkad vit chef. Hon är alltså fattig i allt utom anden, förnedras, reser sig, hamnar i ett atomprojekt och träffar folk som på olika sätt senare påverkar hennes liv. Precis som 100-årige Allan i den tidigare boken lär hon sig allt om atombombstillverkning och när hon till sist lyckas fly från sitt hemland råkar hon få med sig en sådan bomb i stället för tio kilo antilopkött till Sverige.

Jonas JonassonMan blir underhållen även om man emellanåt häpnar över berättarens ibland märkliga (parti)politiska påståenden i en rappt och snabbt berättat historia, nästan en slapstick, som emellanåt är kärleksfullt sentimental för att plötsligt bli lika känslokallt berättad som om historien utspelat sig i Ellroys Los Angeles.

Vissa inslag är så absurda att man nästan tror att de är hämtade ur verkligheten och utmynnar i förvecklingar som absolut kräver att Nombeko griper in – hon är nämligen sanslöst genial. Jonassons tilltag att skriva humoristiska böcker är egentligen väldigt osvenskt. I engelskspråkiga länder är det vanligare och där blir också sådana böcker anmälda på kultursidorna. Kanske denna blir det nu när Jonassons debut letade sig upp till toppen av försäljningslistorna utan att bli recenserad hos de stora drakarna. Man kan ana att bortförklaringar är av nöden.

Om man tänker efter finns det naturligtvis ett mått av samhällskritik i historien: fanatiker och oresonliga människor får kraftiga slängar av sleven. Sådana finns lite här och var, inte enbart bland Sydafrikas rashatare, svenska anarkister eller idoga republikaner. Men det vill till att man inte fastnar i berättelsen för då har man inte en chans att tänka efter – inte förrän sista bladet är vänt.

Kanske blir det till sist för mycket, men för mycket av det goda är kanske bara lagom.