AMANDAS GÅTA

Jul 27th, 2015 | By | Category: 2015-07 juli, Recension

Omslag till Amandas gåtaAv Isabel Allende
El juego de Ripper, 2014
Översättning Hanna Axén
Norstedts, 2015

Amandas föräldrar är skilda och hon bor tillsammans med sin mor Indiana i de mer bohemiska delarna av San Francisco. Mor och dotter är olika som natt och dag. Indiana är en vacker, holistisk helare som ser det goda hos alla människor. Dottern Amanda är däremot som sin far, chefen för San Franciscopolisens mordkommission, fascinerad av människors mörka sidor.  Hon älskar att lösa mordgåtor tillsammans med ungdomar från hela världen i rollspelet Ripper. När modern kidnappas blir leken plötsligt allvar och Amanda tvingas kämpa mot klockan i sina försök att rädda moderns liv.

Detektivromanen är en ny genre för författaren men hennes sätt att skildra färgstarka och originella personligheter känns väl igen. Det gäller allt från den hyperintelligenta  och lite nördiga  Amanda till hennes gudmor, en berömd astrolog som förespår ett kommande blodbad och Ryan, specialtränad yrkesmilitär, navy seal, som mist sitt ena ben i Afghanistan och som är djupt förälskad i Indiana.

Indiana behandlar sina patienter med allt från intuitiv massage till magnet- och kristallterapi i den ryktbara Holistiska kliniken. På väggen i väntrummet finns en bild av den hinduiska gudinnan Shakti som Indiana är en ivrig anhängare av. Beskrivningen av den bohemiska miljön med magiska inslag, det färgstarka persongalleriet och de täta relationerna mellan de sinsemellan olika karaktärerna är intressant att läsa men man börjar undra om boken platsar i deckargenren. Efterhand blir dock thrillerelementen mer frekventa och boken utvecklar sig till en riktig bladvändare med en oväntad upplösning. Kan varmt rekommenderas.

GUDRUN WINFRIDSSON

Isabel Allende

Isabel Allende. Foto Lori Barra