ÄLSKAREN

Nov 25th, 2020 | By | Category: 2020-11 nov, Recension

Omslag till ÄlskarenAv Pia Kask
Hoi Förlag, 2020
ISBN 978-91-7697-188-8, inbunden 319 sidor

Pia Kask debuterade 2019 med Bestraffaren, första delen i en serie spänningsromaner som utspelar sig i den fiktiva lilla staden Wästholm. Eftersom författaren bott hela sitt liv i Kalmar ligger det nära till hands att dra paralleller mellan romanens kuststad och verklighetens Kalmar. Nu har den andra romanen i serien kommit ut, och den bär titeln Älskaren.

Den centrala karaktären i Pia Kasks serie heter Hannah Fors. Gradvis får vi veta att Hannah har en våldsam och spektakulär familjehistoria, som närmast kan jämföras med Stieg Larssons hjältinna Lisbet Salanders. Efter en mardrömslik uppväxt lyckades Hannah få sin egen far avslöjad och dömd som pedofil och seriemördare. Sedan dess lever hon och hennes psykiskt funktionshindrade bror under falsk identitet för att undgå faderns och styvmoderns hämnd. Brodern som är ett IT-geni har genom kvalificerade nätbedrägerier säkrat en stor förmögenhet åt syskonen.

Hannah arbetar på konsultbasis som civilutredare åt polisen, och rapporterar personligen till sin uppdragsgivare, kriminalkommissarien Henrietta Rollins, som är seriens andra huvudkaraktär. Henrietta beskrivs som ett två meter långt och hundra kilo tungt muskelknippe av afrikansk härkomst, och hennes mest framträdande egenheter är ett ständigt vresigt humör och ett elakartat magsår.

Det skruvade radarparet Henrietta och Hannah får uppdraget att utreda de mord som drabbar flera medlemmar av en känd familj med balkanursprung i Wästholm. Snart kommer det fram att morden har ett samband med en smitolycka, där en ung kvinna blivit överkörd på gatan en mörk kväll och senare avlidit. När det längre fram inträffar ytterligare ett mord, som har beröring med Hannas våldsamma familjehistoria, inser vi läsare att det är tre olika förövare som ska avslöjas i den lilla staden Wästholm.

Pia Kasks ambitiösa konstruktion av Älskaren med alla dess delhistorier är imponerande i sin storslagenhet. Tyvärr har författaren svårt att nysta upp alla de parallella trådar hon lagt ut och knyta ihop dem på slutet. Redan på ett tidigt stadium är det uppenbart för läsaren både vem som mejat ner den stackars kvinnan på gatan, och vem som tagit på sig att bestraffa detta illdåd med döden. Avslöjandet av den tredje mördaren känns snarast som en nödlösning.

Slutradernas cliff hanger låter oss förstå att det kommer en fortsättning på berättelsen om Hannah Fors och Henrietta Rollins. Jag tror att denna tredje del skulle vinna på att författaren skriver en rakare berättelse än vad Älskaren är. Med koncentration på ett enda tema finns det utrymme för en fördjupning av personskildringen och för en mer genomarbetad intrig.

LENA LUNDGREN

Pia Kask

Pia Kask. Foto Emma Jessica Johansson