Dec 14th, 2017 | By | Category: 2017-12 dec, Recension

Omslag till Älska dig till dödsAv Peter James
Love You Dead, 2016
Översättning Reine Mårtensson
Massolit, 2017
ISBN  978-91-7679-381-7, inbunden, 423 sidor

Varje år sedan 2005 har Peter James, född 1948, skrivit deckare med polisen Roy Grace i Brighton. Älska dig till döds är alltså den 17e i serien och den första jag har läst. De 423 sidorna är indelade i 124 kapitel, som rätt ofta bara är en eller några få sidor. Läsrytmen hackar sig fram, man kastas hit och dit och vet inte alltid var man är eller med vem.

Peter JamesFör här är det snabba ryck till olika spelplatser från England till Alperna, till New York med rysk maffia, tillbaka till Brighton, sen till Indien på kryssning och sen England igen.  Det finns ett antal skurkar av olika kaliber, en del med väldiga resurser, och allra skurkaktigast är en underbart förförisk änka med sina giftormar och skorpioner och nydödade män. Inga mysterier här inte, allt redovisas direkt.

När konstiga ting händer i Brighton får läsaren äntligen kontakt med kriminalintendent Roy Grace. Man är nämligen den supersmarta, sköna men grymma nyblivna änkan på spåren och misstänker att hon ska ragga upp en ny rik man att ärva. Roy tar en sjukskriven och deprimerad (!) polis till lockbete och hoppas att hon ska nappa på kroken!

Samtidigt rymmer en massmördare från tidigare fall och Roys förra fru var kanske ett av hans offer. Det framgår att minnet av henne och hennes eventuella öde har plågat Roy i flera böcker. Nu är hon mirakulöst återfunnen i Frankrike och har försökt ta livet av sig. Roy måste besöka henne. Och ska massmördaren hämnas på Roy? Och mitt i denna kaskad av hemska hot och grymma typer så dör Roys guldfisk. Han sörjer djupt och begraver den i sin trädgård.

Älska dig till döds är ju alltså ingen typisk engelsk polisroman med vanligt folk i en engelsk småstad, utan en i mitt tycke alltför osannolik och splittrad deckare, som kanske, ordentligt beskuren, kunde duga som actionrulle på bio. Den flitige thrillerförfattaren Peter James är också filmproducent, vilket alltså märks! och han har skrivit många filmmanus och varit verksam både som skådespelare och regissör.

BERIT ENGDAHL