Nov 11th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till Allting har sitt prisAv Lotte och Søren Hammer
Allting har sin pris 2010
Översatt av Lars Ahlström
Bazar Förlag 2013
ISBN 078-91-7028-243-0, 444 sid

Det är synd om förste kriminalinspektör Konrad Simonsen vid Köpenhamnspolisen. Han mår inte bra men trots det måste han och hans mannar åka till Grönland där en miljödelegation hittat en halvnaken och kvävd kvinna infrusen i den av global uppvärmning smältande inlandsisen, där hon legat i 25 år. När kvinnan, som är paketerad i silvertejp, identifieras som sjuksköterskan Maryann Nygaard, anställd av ett danskt bemanningsföretag som i sin tur hyrt ut henne till den amerikanska militären. Identifiering är viktigt, men minst lika viktigt är att Simonsen känner igen mördarens modus operandi. 1997 hittades Christine Thomsen mördad på likartat sätt. De är alltså en seriemördare på spåren, en människa som hela tiden ligger steget före och fortsätter mörda medan Simonsen fortsätter att jaga vidare trots att han mår pyton.

Søren och Lotte HammerFörfattarparets debut var en pedofilroman som hette Svinen. Den fick väl godkänt av Lennart Högman i denna publikation. Han tyckte att den boken var välskriven. Det är den här också men trots den spännande jakten på en ritualmördare förtas spänningen av alla beskrivningar av huvudpersonernas bekymmer om sin hälsa. Det blir till sist en ganska ordinär polisberättelse med ledtrådar som pekar mot höjdare inom samhället, något som börjar bli alltför vanligt i seriemördarromaner från alla möjliga länder.

Men förste kriminalinspektören förefaller vara en sympatisk människa. Jag hoppas han får träffa en bra läkare innan det är dags för nästa bok.