Sep 27th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till Allt flyterAv Vasilij Grossman
Vsio tetjot 1970
Ö
versatt av Lars Erik Blomqvist
Historiska Media 2010

Jag imponerades när jag läste nyutgåvan av Liv och öde av Vasilij Grossman (1905–1964). Ensam om detta var jag inte. När militärhistorikern Anthony Beevor arbetade med sina stora verk Stalingrad (2000) och Berlin (2002) använde han Grossman som källa. Under andra världskriget arbetade nämligen Grossman som krigsreporter för Röda arméns tidning Krasnaja Zvezda (Röda stjärnan).

Vasilij GrossmanDet var dessa kunskaper och känslor som fick Grossman att författa romanen Liv och öde – den kom ut efter hans död – som var så regimkritisk att KGB tog hand om materialet och stoppade undan det. Det låter som en ”mjuk” åtgärd. I själva verket stormade den sovjetiska säkerhetstjänsten Grossmans lägenhet där de beslagtog originalmanuskriptet, alla kopior av detta och alla anteckningsböcker de kunde hitta. Ledningen hade nämligen bestämt att boken var direkt farlig för Sovjetunionen.

Men Grossman lät sig inte skrämmas. Han började skriva Allt flyter, en roman om en man som återvänder till Moskva efter att ha suttit fången i Gulag i hela 30 år. terföreningen med vänner och familj blir helt annorlunda än han väntat sig. Han – Ivan Grigorjevitj – påminner så mycket om det plågsamma förflutna att de helst undviker honom.

Romanen utspelar sig i huvudsak under 1950-talet med återblickar mot den tid då Stalin och hans hejdukar rensade ut ”farliga” vetenskapsmän, judiska läkare och andra som vunnit regimens misshag. Förtrycket i den kommunistiska staten är hårt och omänskligt men Grigorjevitj kämpar för att förlika sig med vardagen. Han söker den form av frihet som kan göra att han blir en gladare människa i en mycket grå samtid.

Grossman ger inte enbart Stalin skulden för den terror som drabbar befolkningen. Han leder skuldbördan vidare tillbaka till Lenin, vilket ansågs vara både blasfemi och majestätsbrott. Att anklaga Sovjetunionens ledande gestalter var något oerhört. Han måste motarbetas.

Allt flyter, som skrevs några få år före författarens död, påminner om romanen En dag i Ivan Denisovitjs liv som gjorde Aleksandr Solzjenitsyn till ett namn känt också i västvärlden. Boken publicerades först som så kallad zamisdat – ett ord som egentligen betyder ”eget förlag” men som blivit ett begrepp för underjordisk litteraturspridning, till att börja med i Sovjetunionen men senare också i de kommuniststyrda lydrikena.

Vasilij Grossman, född i Ukraina, var från början ingenjör men beslöt sig på 1930-talet att satsa på att bli författare. Han fick ut två romaner (som inte finns på svenska) och när andra världskriget bröt ut 22 juni 1941 anställdes han av Röda arméns tidning. Medan han i sina reportage hyllade den sovjetiska försvarskampen växte hans tvivel mot systemet.

Allt flyter är en roman som behöver läsas av alla som vill veta hur det kan gå till i ett totalitärt samhälle, skit samma av vilken sort. Något att tänka på efter valet – Adolf Hitler blev också vald enligt demokratiska principer.

Taggar: , , , , , , ,