ALLT BLIR INGET

Sep 8th, 2015 | By | Category: 2015-09 sep, Recension

Omslag till Allt blir ingetAv Martin Kellerman
Albert Bonniers Förlag, 2015
ISBN 978-91-0-014257-5, 399 sidor

Jag har läst Kellermans serie Rocky så länge jag kan minnas (den föddes våren 1998, vilket bevisar att människans minne är kort) och tar då och då fortfarande fram serieböckerna ur min hylla för att avnjuta ett till hälften glömt avsnitt. Det var alltså med stort intresse jag började läsa hans bok om hur allt förvandlas till ingenting. Samtidskänslan från Rocky finns även här och svärtan blir ännu mer framträdande när författaren exponerar sig i romanform.

Huvudpersonen med det lätt exotiska och romantiska namnet Florian bor i sin gammelfarmors något bedagade villa på en ö i den stockholmska norra skärgården där han odlar cannabis men inte gör så mycket mer utom att planera en resa till Thailand när han, då plantorna mognat, lyckats sälja ihop till biljetten.

Martin KellermanHistorien utspelas under några sommarheta veckor. Florian handlar hämtmat och sprit i Vaxholm när han inte stoppar i sig av farmoderns mediciner och blir alltmer världsfrånvänd. Det mesta förändras när två personer stiger i land på hans ö – en sextonårig snygg och något framfusig flicka vid namn Kea, som egentligen inte vill vara där hon är, och hennes kusin den överviktige och finnige Max som övertalat henne att följa med honom. Han har en orsak att fly civilisationen. På en fest lyckades han skita på sig, något som filmades och hamnade på nätet. De tre hamnar i ett slags Rocky-förhållande med flummiga samtal där Kellerman excellerar i konsten att skriva repliker. Världsfrånvändheten ökar och det är snart bara Kea som ser världen som den är genom rök- och alkoholdimmorna.

Det är en historia om mänskligt förfall på väg mot avgrunden. Det är ingen tillfällighet att Florians ö heter Ragnarö (jfr Ragnarök). Alla är omåttligt egocentrerade, har lika omåttligt lätt att missförstå de övriga, allt medan de ideligen går på toaletten. Den nödigheten är förstås inte den enda mänskliga drift som beskrivs. Det är svartsynt och enerverande – men på något sätt väldigt mänskligt och bra.

Martin Kellerman, född på julafton 1973 som Martin Rath, är författare och serietecknare. Han har tilldelats Stockholms stads Bellmanpris och Bernspriset, som delas ut av PEN-klubben.

KARL HJELM