ALLANS BLANDNING Resor, arbete, land och sjö

Oct 9th, 2016 | By | Category: 2016-10 okt, Recension

Omslag till Allans blandningAv Ove Allansson
Tre Böcker Förlag, 2016
ISBN 978-91-70297-64-9, 316 sidor

Ove Allansson, min gamle vän och kollega både som sjöman och författare, avled i januari 2016, 83 år gammal. Jag kände honom i många år, läste med glädje och igenkännande hans böcker och vid varje resa till Göteborg besökte jag honom i hans hem på Gröndalsgatan. Jag hade debuterat 1966 med en obskyr bok och året efter kom Allansson med sin första roman, Resan till Honduras. Den blev genast uppmärksammad. Sedan dess publicerade Ove ett fyrtiotal romaner. Han skrev också ett otal reportage och noveller, de flesta i fackförbundstidningarna Metallarbetaren och Sjömannen. Mycket av det han skrev handlade om arbetslivets villkor, i synnerhet villkoren för folket till sjöss. Men inte bara om detta, han hade också erfarenheter som mekaniker och arbetare inom industrin. Järnvägen och dess arbetare hade ett särskilt rum i hans hjärta.

Ove AllanssonHan var en synnerligen beläst man, intresserad av politik men aldrig partiansluten trots att han hade hjärtat till vänster.

I Allans blandning samsas utomordentliga texter, både gamla och nya. Tågintresset bevisas nog av att han inleder boken med Järnväg Blues där Allansson berättar om stationssamhället Kvänum, där han växte upp, och andra platser längs Västgötabanan, om kylan under krigsvintrarna och det spirande intresset för jazzmusik. Mycket handlar om resor, inte minst i USA men han reste också i Sydafrika. De amerikanska avsnitten, kritiska men ändå entusiastiska, visar på hans intresse för den musik som skapades av de svarta. Många titlar slutar med ordet ”blues” och han håller sig gärna vid stora vattenvägar, New Orleans och St Louis vid Mississippi, städer som också gjort avtryck i musikhistorien.

Han skriver om spanska inbördeskrigets hemska år mellan 1936 och 39 då många svenska sjömän och andra frivilliga stred på republikens sida som Franco.

På årets bokmässa blev det klart att Ove Allansson kommer att få ett litterärt sällskap uppkallat efter sig. Det finns redan ett litteraturpris i hans man, instiftat av fackförbundet Seko och själv belönades Allansson med Ivar Lo-priset 1988, Ivar Lo-Johanssons personliga pris 2003 och Stig Sjödinpriset 2008.

Taggar: ,