ALLA DESSA HEMLIGHETER

Jul 3rd, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till Alla dessa hemligheterAv Annika Estassy
Norstedts, 2016
ISBN 978-91-1-307199-2, 333 sidor

Jag har följt Annika Estassy sedan jag skrev om hennes första bok Solviken (Frank Förlag 2013 – http://www.dast.nu/recension/solviken), en roman om kärleksbekymmer, förvecklingar, trassligheter, lite spänning och årstidernas skiftningar som utspelade sig i Roslagen under en sommarstugas och en sommarstugeägares år.

Sedan kom Croissants till frukost (Bokfabriken 2014) som fick en ganska ljummen anmälan av Bertil Engman (http://www.dast.nu/recension/croissants-till-frukost). Jag läste den boken också och fann att denna lilla pärla om hur personer från Solviken övertar ett pensionat på franska sydkusten troligen vänder sig mer till kvinnor än en man som Engman. En karl kan knappast identifiera sig med en kvinna som längtar efter att bli mor.

När Annika Estassy nu kommer med sin tredje roman Alla dessa hemligheter har hon återigen bytt förlag, denna gång till anrika Norstedts men låter de nya huvudpersonerna befinna sig i samma sydfranska by där Croissants till frukost utspelades.

Bärande gestalt här är Louise som nyligen begravt sin make hemma i Sverige och nu gömmer sig hos systern i södra Frankrike sedan det kommit fram uppgifter som inte ställer den döde mannen i så ljus dager, varken personligt eller ekonomiskt. Systern, som hon inte haft särskilt god kontakt med genom åren, är inte alldeles nöjd med besöket i synnerhet som en gammal gemensam konflikt ligger i bakgrunden och dessutom tycks pressen vara intresserad av vad Louise har att säga.

Louise börjar dessutom upptäcka att saknaden efter den döde livskamraten inte sitter så djupt. Kanske kan hon till och med hitta någon som kan ersätta, som kan förlösa henne både till själ  och kropp.

Cecilia och Gabriel liksom byn Sainte Marie-sur-Mer från Croissants till frukost finns med på en kant. De har fortfarande bekymmer med sitt husprojekt och lite med varandra. Estassy förmedlar i de båda handlingarna de ingredienser som ska finnas i en feelgoodroman men med balanserande sorgkanter som gör att det inte blir alltför sockersött. Och det som är eländigt vägs upp av författarens sätt att förmedla glädje och framtidshopp. Kanske till och med lite väl mycket, kom jag på mig att tänka när slutsidorna närmade sig.

Annika Estassy Lovén föddes 1962 i franska Nice och bodde i Senegal och Frankrike tills hon som 13-åring kom till Ljusdal med sin Färilafödda mamma och två syskon. Hon började studera i Ljusdal, fortsatte med det i Uppsala. I många år arbetade hon inom filmbranschen men är nu verksam som chef på Studieförbundet Vuxenskolan. Hon bor i Roslagen med maken Thomas.

INGER STRANDBERG

Annika Estassy Lovén

Annika Estassy Lovén. Foto Göran Segeholm