ALLA DELAR AV DIG

Nov 4th, 2015 | By | Category: 2015-11 nov, Recension

Omslag till Alla delar av digAv Charlotta von Sweigbergk
Ordberoende förlag, 2015
ISBN 978-91-87595-17-2, 299 sidor

Sex människor är samlade på en enslig ö i Stockholms skärgård i slutet av sommaren. De är där som forskningsobjekt i ett projekt. De känner inte varandra och är osäkra inför vad som skall hända. Naturligtvis blir det så att det börjar slå gnistor av olika slag mellan de olika gestalterna. En ö är som detektivromanernas slutna rum. Men samtidigt … ingen människa är en ö.

Kärlek uppstår, stress uppstår. Kanske hör de två begreppen samman, liksom att kärlek (oavsett kön) kan förvandlas till något som liknar besatthet.

Charlotta von ZweigbergMen Charlotta von Zweigbergks roman vill mer än att enbart skildra kärlekens irrvägar. Det är enligt förlagreklamen ”en feel-goodroman om döden”. Jag är inte så säker på det. Visst mår man bra under stora delar av läsningen men min känsla är att det beror på att temat egentligen är livet, viljan att leva och möjligheten att få leva vidare. För en massa år sedan körde Socialstyrelsen en kampanj om organdonationer under den optimistiska rubriken ”Om du skulle dö” – som om det skulle finnas ett alternativ. I Alla delar av dig (en fyndig titel) tar Charlotta von Zweigbergk upp problematiken med huruvida man kan tänka sig att i ett kritiskt läge ta emot ett organ från en annan människa och om man själv skulle känna sig redo att ge ett av de egna organen till en annan människa.

Ämnet kan få en att tro att det är en pamflettroman. Det är det inte. von Zweigbergk är en skickligare författare än så. Porträtten av människorna på ön innehåller mer än ett skikt och visa på varje människas behov och vilja att inte ge upp i en svår situation. När man slagit igen boken efter att ha läst sista sidan hänger funderingarna om livet, döden och kärleken kvar.

Charlotta von Zweigbergk (född 1960) är författare och journalist och har tidigare utkommit med böcker på ett stort antal förlag. Många av dem handlar, som denna, om relationer men hon har också skrivit om resor. I Dagens Nyheter och Aftonbladet har hon fungerat som krönikör. Hon är bosatt i Stockholm och på Gotland.

LENA JEPPSSON