ALL INCLUSIVE

Jan 16th, 2015 | By | Category: 2015-01 jan, Recension

Omslag till All inclusiveAv Hans Gunnarsson
Albert Bonniers, 2015
ISBN 978-91-0-014255-1, 394 sidor

Som 30-åring debuterade Finspångsfödde Hans Gunnarsson med novellsamlingen Bakom glas och blev genast belönad med Katapultpriset som bästa debutant. Den andra novellsamlingen Februari (1999), nominerades till Nöjesguidens Stockholmspris och folk fick upp ögonen för hans skrivkunnighet. Han engagerades som filmförfattare och skrev 2001 tillsammans med Mikael Håfström manus till långfilmen Leva livet, ett projekt som renderade en Guldbagge. De fortsatte att förfärdiga manus till Arn-filmerna, Ondskan och Pingpong-kingen. 2003 kom hans första roman, uppväxthistorien En jävla vinter och två år senare utkom Allt ligger samlat. 2011 filmades hans tredje roman Någon annanstans i Sverige från 2007. Romanerna Albatross och Försmådd utkom 2009 respektive 2012. Nu kommer All inclusive – en historia om en författare med skrivkramp som reser till en all inclusive-resort på Guadeloupe för ett brödjobb. Han ska skriva en bok som lockar kunder till etablissemanget.

Det som låter lätt visar sig bli svårt. Där finns kvinnor och alkohol som distraherar medan han lyssnar sig fram och den historia han funderat på går inte att styra. Och plötsligt börjar människor dö omkring honom. Det som nu börjar se ut som en deckare utvecklas till en kollektivroman med massor av förvecklingar (kanske till och med väl många) och författaren C. G. inser ganska snart att han och medgästerna har blivit marionetter som styrs av någon för honom okänd.

Gunnarsson skriver förbaskat bra svenska och i högt tempo, emellanåt humoristiskt för att sedan dyka ner i svärta som kommer sig av att där allt verkar tillåtet kan konsekvenserna bli oväntade och svåra.

Miljön exploateras grundligt och känns självupplevd och spelet mellan människorna gestaltas inkännande, så pass att det ibland blir subtil komik. Författandets vedermödor beskrivs allteftersom sidorna i romanen som ska skrivas läggs fram.

Att Gunnarsson är manusförfattare i filmbranschen märker man på dramaturgin (jag blir inte det minsta förvånad om All inclusive småningom kommer  upp på biorepertoaren) och hans petande i sina gestalters psyken gör berättelsen allt intressantare ju längre in i den man kommer.

KARL HJELM

Hans Gunnarsson

Hans Gunnarsson. Foto Martin Stenmark